Miljöpartiet startar namninsamling för bandyhall

Kampen för en bandyhall i Stockholm trappas upp. Stefan Nilsson, Miljöpartiet de grönas gruppledare i Stockholms stad, startar idag en namninsamling med kravet att en bandyhall ska stå klar senast 2012.

Det finns tre klubbar i Stockholm som har en omfattande ungdomsverksamhet; Hammarby, Gubbängen och Spånga. Två platser har av Stockholms Bandyförbund pekats ut som särskilt lämpliga för en bandyhall; Älvsjö och Gubbängen.

- Bandyn har en väldigt stor potential att växa som pojk- och flickidrott i Stockholmsregionen. Men en hall är nödvändig, eftersom säsongen på is utomhus är kort. Med hall förlängs säsongen med flera månader, vilket är avgörande för att fler ungdomar ska välja att spela bandy, säger Stefan Nilsson (MP).

Det finns ytterligare två is-idrotter som lever under svåra omständigheter i Stockholmsregionen, konståkningen och skridskon.

- En inomhushall för bandy ska också rymma konståkning och skridsko, som har ett akut behov av en hall. På så sätt löser vi behovet av en inomhushall för tre sporter samtidigt, säger Stefan Nilson (MP).

Stefan Nilsson startade för tre veckor sedan en grupp på Facebook med kravet på en bandyhall senast 2012. Gruppen har redan har 1040 medlemmar.

Länk till namninsamlingen: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4503

För kommentar: Stefan Nilsson (MP), 076-12 29 627