Bra att Kristersson backar om sjukförsäkringen

– Miljöpartiet välkomnar att socialförsäkringsministern nu backar och gör som riksdagen har beslutat, säger Gunvor G Ericson (MP) med anledning av beskedet om en tillbakagång till de tidigare formuleringarna i sjukförsäkringen.

Socialminister Ulf Kristersson (M) meddelade på morgonen att det från den 1 juli kommer ske en återgång till det tidigare begreppet om mot vilken typ av arbetsmarknad en person som varit sjukskriven i 180 dagar ska prövas emot. Förändringen av skrivningen är en viktigt del i att sjuka människor inte ska bli utförsäkrade utan möjlighet att prövas mot en arbetsmarknad som finns på riktigt.

– Vi ser det som mycket positivt att vi nu har möjlighet att gå vidare med frågan om ett fungerande trygghetssystem där vi från Miljöpartiets sida vill ta ett helhetsgrepp, säger Gunvor G Ericson. Miljöpartiet vill bland annat se ett införande en av ett golv i sjuförsäkringen samt slå ihop de olika trygghetssystemen till en gemensam arbetslivstrygghetsförsäkring.

Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiets företrädare i socialförsäkringsutskottet kommenterar dagens besked vid en gemensam pressträff kl 13 i Riksdagens presscenter.

För vidare information:
Gunvor G Ericson, ledamot i socialförsäkringsutskottet MP, 070-795 22 80