MP vill bort från engångsartiklar – vill ha mer flergångsanvändning

Miljöpartiet presenterar idag fem förslag för minskad nedskräpning och resursslöseri. Förslagen innebär bland annat förbud och skatt på engångsartiklar som orsakar nedskräpning. Målet är att styra bort från engångsartiklar och istället gå mot flergångsanvändning.

– Allt fler tröttnar på köp och släng -samhället. Ska vi lösa problemen med nedskräpning och slöseri med resurser måste vi angripa hela engångskulturen, inte bara plasterna. Vi löser inte de här problemen enbart genom att ersätta alla engångsartiklar i plast med engångsartiklar i ett annat material, säger Isabella Lövin.

Miljöpartiets förslag innebär att:

1. Engångsartiklar av plast som orsakar nedskräpning och som kan ersättas med garanterat bättre material ur livscykelsperspektiv ska förbjudas. Miljöpartiet vill också införa en skatt på alla engångsartiklar som orsakar nedskräpning, oavsett material, så som take away-förpackningar, plastlock och muggar.

2. Kraven på de som producerar förpackningar skärps att samla in dem i offentliga miljöer som tillexempel parker och stränder.

3. Nedskräpning av småskräp som fimpar och snus ska kunna ge böter.

4. Reglerna för marknadsföring och information skräps så att den inte är vilseledande. Det gäller ord som ”biobaserat” och ”nedbrytbar” som kan vilseleda konsumenten att tro att det går att slänga en sådan produkt i naturen.

5. Datainsamling för att mäta nedskräpning i fler kommuner finansieras.

– Våra konsumtionsmönster har genomgått stor förändring. Allt mer av det vi äter och dricker konsumeras nu i offentliga miljöer. Det är bra, vi vill att människor ska leva aktiva liv, men förpackningar och insamling av dem måste hänga med i utvecklingen. Det här är förslag som gynnar både livet i världshaven och människor i vardagen, säger Gustav Fridolin.

Kontakt:
Maud Larsen, pressekreterare åt Isabella Lövin, 072-452 50 29