Regeringen försvårar arbetet mot diskriminering

Att regeringen inte prioriterar diskrimineringsfrågorna och särskilt jämställdheten framgår tydligt i budgeten som presenterades igår.

– Diskrimineringsombudsmannens redan ansträngda ekonomi, som innebär att DO inte kan genomföra sin tillsyn på jämställdhetsområdet, får en än mer ansträngd situation. Det här visar tydligt att diskrimineringsfrågorna och särskilt jämställdheten inte prioriteras av regeringen, säger Esabelle Dingizian, Miljöpartiets jämställdhetspolitiska talesperson.

– Redan 2008 riktade riksrevisorerna skarp kritik mot regeringen för de problem som uppstått vid avvecklingen av Integrationsverket. De extra kostnader som uppstått vid avvecklingen tas nu alltså från DO, med resultatet att det viktiga arbetet mot diskriminering får mindre resurser, säger Esabelle Dingizian.

FÖR VIDARE INFORMATION: Esabelle Dingizian, 070-560 08 08 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84