Skatteutskottet ger regeringen bakläxa: F-skattesedeln ses över

Idag har ett enigt skatteutskott fattat beslut att föreslå riksdagen att man gör ett tillkännagivande mot regeringen om de nya F-skattereglerna med en översyn som följd.

De nya F-skattereglerna som endast kräver en arbetsgivare för att får bli egenföretagare har gett upphov till mycket debatt och anklagelser om att arbetsgivare tvingar anställda att gå över till att vara egenföretagare för att få behålla sina arbetsuppgifter.

- Jag är mycket nöjd över att vi har kommit överens med allianspartierna om att begära en översyn av de nya reglerna för F-skatt av regeringen och att denna översyn skall ske skyndsamt, säger Mats Pertoft, skattepolitisk talesperson (MP) och ledamot av riksdagens skatteutskott.

- Det är djupt olyckligt om de nya reglerna kan ha lett till att personer utnyttjas och att därför hela F-skattesystemet ifrågasätts. Här måste alla frågetecken rätas ut så snabbt som möjligt så att såväl anställda som småföretagare kan känna sig trygga med systemet. Jag välkomnar att alla partier har anslutit sig till detta uttalande från Skatteutskottet och ser fram emot att riksdagen ställer sig bakom detta beslut den 15 mars, säger Mats Pertoft.

För vidare information:
Mats Pertoft, skattepolitisk talesperson MP, 070-851 80 79