VD:s information till aktieägarna vid årssstämman i Svenska Capital Oil

Pressmeddelande 2010-04-23 Vid inledningen till Årsstämman i Svenska Capital Oil AB med start i dag kl. 14.30 informerade VD Leif Larsson i sammandrag följande till aktieägarna: Fjolåret innebar ett mycket dramatiskt skede för Capital Oil. Vi tvingades konstatera att bolagets likviditetsläge gjorde det omöjligt att fullfölja planerna på att utnyttja våra licenser och starta produktionsborrningar i Kubash-Lukva och/eller Maydan. Inte heller kunde vi fullfölja förvärvet av ett bolag i Ukraina för att skaffa nödvändig produktionsutrustning för gasutvinning i Gorodok. Som en följd av detta tvingades vi i bokslutet 2009 skriva ned i stort sett alla våra prospekteringstillgångar i Ukraina, vilket resulterade i en årsförlust för Capital Oil-koncernen på ca 121 MSEK. Koncernens egna kapital reducerades därigenom till ca 13 MSEK, från ca 135 MSEK vid slutet av 2008. Styrelsen och företagsledningen konstaterade, att det var nödvändigt för koncernens fortlevnad att hitta nya samarbetspartners och finansiärer. Detta arbete har pågått med stor intensitet under senaste halvåret och ”det är med stor tillfredsställelse jag nu kan meddela aktieägarna, att dessa förhandlingar ser ut att ge positivt resultat. Information om förhandlingsresultatet är ännu lite för tidigt att lämna, men vi återkommer med information så snart vi kan.” Fullständig information från stämman kommer att lämnas när stämman är avslutad.