MOBERG DERMA REKRYTERAR SALES & MARKETING DIRECTOR

Läkemedelsföretaget Moberg Derma meddelar idag att man förstärker organisationen genom rekryteringen av Martin Ingman som Sales & Marketing Director.

Martin Ingman kommer att ansvara för uppbyggnaden av Moberg Dermas internationella nätverk av distributörer samt bolagets försäljningsorganisation för de Nordiska marknaderna. Martin kommer senast från tjänsten som marknadschef på Carema och har 15 års erfarenhet från ledande positioner inom försäljning och marknadsföring hos Q-Med och Astra.

Moberg Derma utvecklar dermatologiska läkemedel baserat på den patenterade Kaprolac®-principen. Bolaget kommer under andra halvåret 2009 att lansera sina två första produkter, en lösning och ett schampo mot seborroiskt eksem och mjäll. Nyligen så har också positiva resultat rapporterats från en fas III-studie för produktkandidaten K101 mot nagelsvamp. Vidare så kommer en fas II-studie för produktkandidaten K201 mot atopiskt eksem att inledas i januari 2009.

Moberg Pharma AB (publ) är ett svenskt läkemedelsbolag med fokus på kommersialisering av egenutvecklade läkemedel baserade på beprövade substanser. Bolagets främsta tillgång är MOB-015 – en ny utvärtes behandling av nagelsvamp, med nyligen avslutade fas 3-studier av fler än 800 patienter. I pipeline finns även BUPI för smärtlindring vid oral mukosit. Kliniska data för de båda läkemedelskandidaterna indikerar att de har potential att bli marknadsledare i sina respektive nischer. Moberg Pharma har huvudkontor i Stockholm och bolagets aktie är noterad under Small Cap på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm (OMX: MOB).