Företrädesemission övertecknad

Motion Display Scandinavia AB har slutfört nyemissionen med företrädesrätt för befintliga aktieägare som styrelsen beslutade om den 5 november med stöd av bemyndigande från årsstämman den 11 maj 2015. Emissionen har övertecknats och tillför Bolaget cirka 5 MSEK före emissionskostnader.

Företrädesemissionen tecknades till cirka 57,23 procent med stöd av teckningsrätter och till resterande del, motsvarande cirka 42,77 procent, utan stöd av teckningsrätter. Den totala teckningen utan stöd av teckningsrätter uppgick till cirka 43,08 procent av företrädesemissionen, vilket innebär att emissionen sammanlagt tecknades till cirka 100,31% procent. Genom företrädesemissionen tillförs Motion Display cirka 5 MSEK före emissionskostnader som beräknas uppgå till ca 100 TSEK.

Aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har tilldelats i enlighet med villkoren i memorandum daterat den 16 november 2015. Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnota som utsänds till respektive tecknare. Handel med betalda tecknade aktier (BTA) pågår fram till dess att emissionen har registrerats av Bolagsverket vilket beräknas ske i mitten av december 2015.

Genom företrädesemissionen nyemitteras 1 355 922 aktier och aktiekapitalet ökar med 94 914,54 SEK. Sammantaget medför dessa åtgärder att aktiekapitalet i Bolaget efter företrädesemissionen kommer att uppgå till 727 678,14 SEK, fördelat på 10 395 402 aktier, envar med ett kvotvärde om 0,07 SEK.

Motion Display är den ledande globala tillverkaren av skyltar till detaljhandeln baserade på elektroniskt papper och erbjuder nya lösningar för effektiv marknadsföring i butik. Bolaget grundades i Uppsala 2005 av Erik Danielsson, tidigare koncernchef för Pharmacia AB och grundare av bland annat Pricer AB, världsledande leverantör av ESL (Electronic Shelf Labels). www.motiondisplay.com.