Ett av spelindustrins starkaste varumärken – Mr Green – fyller tio år

Report this content

För tio år sedan skapades ett av den europeiska iGamingindustrins starkaste varumärke: Mr Green. Det är ett exempel på framgångsrikt, svenskt entreprenörskap inom den digitala industrin.

Kundundersökningar visar att Mr Green är ett av de mest välkända varumärkena bland europeiska iGamingspelare. I Sverige är Mr Green det femte mest välkända varumärket och i Österrike det tredje mest kända. I Finland uppnås en topp-tre-position och i Norge är Mr Green nummer fyra. I Tyskland är Mr Green det mest igenkända varumärket bland kasinospelare.

Skapandet av varumärket skedde mer av en slump. Grundarna – tre svenska IT- entreprenörer – ville ha ett slagkraftigt namn på sin nya spelsajt som kunde förknippas med spelansvar. Mr Green var en av de första sajterna som erbjöd spelarna att sätta beloppsgränser för sina insatser och allt sedan grundandet har Green Gaming varit en central del i affärsstrategin. Förra året lanserade Mr Green sitt unika Green Gaming-verktyg som ger kunderna bättre insikter i sitt spelande och riskbeteende.

Green Gaming är en del av vårt DNA, säger Per Norman, VD för MRG. Det är fantastiskt att se hur många som känner till Mr Green och att de kopplar honom till underhållning och iGaming.

Från början erbjöd Mr Green bara kasinospel. Idag erbjuder sajten såväl sportbok som turneringar och nummerspel.

I den interna företagshierarkin har dock Mr Green fått flytta ner ett steg för att ge plats åt flera varumärken. Efter tre förvärv tog ledningen beslutet att byta namn på koncernen från Mr Green till MRG för att reflektera att koncernen nu har flera varumärken.

Mr Green är så klart fortfarande vårt flaggskepp, fortsätter Per Norman. Vi jobbar nu med två globala varumärken parallellt – Mr Green och Redbet som vi köpte i början av året av Bonnier.

MRG är idag en snabbväxande iGamingkoncern med 187 000 kunder på tretton marknader. I andra kvartalet växte intäkterna med 43,4 procent och koncernen har guidat om en tillväxt på minst 40 procent för 2018 med en EBITDA-marginal på cirka 15 procent. MRG-koncernen är fortfarande det den var vid starten för tio år sedan: en innovativ, digital snabbväxare.

För ytterligare information kontakta gärna:

Per Norman, VD MRG, tel. 072 230 91 91, per.norman@mrggroup.com

Åse Lindskog, Kommunikation och IR, tel. 0730 24 48 72, ase.lindskog@mrggroup.com

MRG är en snabbväxande, innovativ iGamingkoncern med verksamhet i tretton marknader. MRG erbjuder en förstklassig upplevelse med starkt fokus på Green Gaming. MRG grundades 2007 och driver iGamingsajterna Mr Green, Redbet, 11.lv, Vinnarum, Bertil, MamaMiaBingo, BingoSjov och BingoSlottet. Koncernen omsatte 1 192,0 Mkr 2017 och har över 300 anställda. MRG har spellicenser i Danmark, Italien, Lettland, Malta och Storbritannien samt sportbokslicens i Irland. MRG är noterat på Nasdaq Stockholms mid cap-lista under namnet Mr Green & Co (ticker MRG). Läs gärna mer på www.mrggroup.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Green Gaming är en del av vårt DNA. Det är fantastiskt att se hur många som känner till Mr Green och att de kopplar honom till underhållning och iGaming.
Per Norman, VD MRG