• MSD (old)/

Pressinbjudan Almedalen: Välja p-piller – ska det vara lika eller bara för tjejer som är rika?

Sverige har fortfarande det högsta antalet ofrivilliga graviditeter och de högsta aborttalen hos unga kvinnor i hela Europa.[1] Ändå väljer allt fler landsting att försämra ungdomssubventionen för preventivmedel och reglerna för ungdomssubventionen ser mycket olika ut mellan olika landsting.

MSD arrangerar i samarbete med Dagens Medicin under Almedalsveckan ett seminarium om detta. Bland annat kommer följande att debatteras:

• Vad vill landstingen med ungdomssubventionen av preventivmedel?

• Vad vinner man och vad riskerar man med de besparingar i subventionen som nu görs?

• Hur resonerar unga kvinnor när de väljer preventivmetod, och har det betydelse för risken att bli ofrivilligt gravid?

Seminariet äger rum onsdagen den 4 juli klockan 13.30-15.00 på Clarion Hotel Wisby.

Se bifogat program för information om medverkande.

[1] Gissler et al.Terminations of pregnancy in the European Union. BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynaecology. 2012;119(3):324-32.

Cecilia Lindahl
Informationschef/Public Affairs Manager, MSD
E-post: cecilia.lindahl@merck.com

MSD är ett ledande globalt hälso- och sjukvårdsföretag som arbetar för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företaget känt under namnet Merck. Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 250 anställda och kontoret ligger i Sollentuna. Vi marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande sjukdomsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar.

Läs mer på www.msd.se

Taggar: