Syns du inte finns du inte – IBD den bortglömda folksjukdomen?

Report this content

MSD i samarbete med Mag-och tarmförbundet arrangerar under Almedalsveckan ett seminarium, onsdagen den 4 juli, kl: 10:30-12:00, Clarion Hotel Wisby.

På 50 år har antalet personer med en av de allvarligaste kroniska inflammatoriska tarmsjukdomarna tiodubblats i vissa delar av landet. [1]Närmare 1 procent av befolkningen i Sverige är nu drabbad av någon form av kronisk inflammatorisk tarmsjukdom,[2] IBD – vilket klassas som folksjukdom. Kraftigast är ökningen hos barn och ungdomar.

Trots detta är sjukdomarna i det närmaste osynliga i den offentliga samhälls-, vård- och forskningsdebatten. Hur blev det så, och vad kan vi göra åt det?

För information om medverkande se bifogat program:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne-Lie Öberg
Informationschef/Public Affairs Manager, MSD
Mobil: +46 (0)704-66 35 94
E-post: anne-lie.oberg@merck.com

MSD
MSD är ett ledande globalt hälso-och sjukvårdsföretag som arbetar för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företaget känt under namnet Merck.
Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 250 anställda och kontoret ligger i Sollentuna. Vi marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande sjukdomsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar.
Läs mer på www.msd.se Följ oss: www.twitter.com/MSDSverige

[1] Rönnblom., et al, Journal of Crohn’s and Colitis (2010) 4, 532–536

[2] Läkartidningen nr 45 2009 volym 106.

Taggar: