MultiQ inleder produktions- och marknadssamarbete med Igel

MultiQ inleder produktions- och marknadssamarbete med Igel. MultiQ Products AB inleder ett spännande samarbete med Igel Technology GmbH, en av Europas ledande tillverkare av tunna klienter, avseende en gemensam produkt. Båda bolagen är snabbväxande och starka inom sin respektive nisch varför ett samarbete ter sig mycket naturligt. Samarbetet är mångfasetterat men omfattar inledningsvis främst två delar, produktions- och marknadssamarbete. MultiQ kommer att tillverka en bildskärm med integrerad tunn klient från Igel. Produkten, en komplett arbetsstation, kommer att ingå i Igels ordinarie produktsortiment och marknadsföras under varumärket Igel över hela Europa och även i USA. MultiQ kommer även att marknadsföra produkten inom vissa segment. Igel, med säte i Tyskland kommer också att marknadsföra MultiQs standardsortiment av robusta, kundanpassade platta bildskärmar genom sina egna säljkanaler och distributörer. MultiQs och Igels produkter kompletterar varandra väl och säljs ofta vid samma tillfälle redan idag varför samarbetet är naturligt. MultiQ ser mycket positivt på ett samarbete. Produktionsmässigt omfattar det inledningsvis mellan 5 - 10 miljoner i fakturering under 2004 men den stora fördelen för oss är att vi får tillgång till en hel rad nya kundsegment som vi ej bearbetar idag. Vi får även tillgång till en produkt som många av våra befintliga kunder efterfrågar. Slutligen så kommer samarbetet att möjliggöra att nya marknader bearbetas gemensamt vilket är kostnadseffektivt. De båda bolagen tänker och agerar på marknaden på ett mycket snarlikt sätt. Marknadssamarbetet har redan startat medan en bildskärm med integrerad tunn klient kommer att släppas på marknaden inom ca 3 månader. För frågor eller ytterligare information vänligen kontakta: MultiQ Products AB: Jonas Wästberg, VD MultiQ Products AB. Tfn: 040-14 35 38, fax: 040-14 35 01, mobil: 0709-74 35 00 E-post: jonas.wastberg@multiQ.se Peter Ahlgren, styrelseordförande i MultiQ International AB Mobil: 0708 15 09 91 IGEL Technology GmbH Matthias Timmermann Tel: +49 (0)421 / 1769 245, fax: +49 (0)421 / 1769 302 E-post: marketing@igel.de http://www.igel.de Se även www.multiQ.se, där nerladdningsbara bilder finns. Fakta om MultiQ: MultiQ Products AB bildades 1988 i Malmö. Företaget tillverkar kundanpassade platta bildskärmar för publika miljöer. Skärmarna kan integreras i inredningen och monteras på en mängd olika sätt. De lyfter effektivt fram kundens varumärkesprofil med t ex företagets färg och logotyp. MultiQ är noterat på O-listan. År 2002 omsatte man 132 MSEK och hade 33 anställda. Företaget erhöll 1997 utmärkelsen "Utmärkt Svensk Form" för sin bildskärmserie MultiQ Executive. År 2001 lanserades bildskärmsserien MultiQ POS som lämpar sig extra väl för publika och krävande miljöer. Fakta om IGEL Technology: IGEL Technology GmbH är ett helägt dotterbolag till Bremen baserade C. Melchers GmbH & Co. IGEL Technology bildades 2001 som ett legalt oberoende företag baserat i Melchers' NETwork COMponents division som bildades 1988. Med kontor i Augsburg och Fort Lauderdale (USA), utvecklar, producerar och säljer Bremen baserade IGEL Technology GmbH hela skalan av Linux och Windows baserade tunna klienter. Det är denna mångfald av multi-plattforms produkter som utmärker företaget. Mervärdet av en "Smart" klient lösning är beroende inte bara av hårdvaran utan i allra högsta grad också av hur kundens individuella önskemål tillgodoses. I IDCs rapport för 2001 rankades IGEL som fjärde mest framgångsrika tillverkare av tunna klienter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00250/wkr0002.pdf