Nytt avtal öppnar väg till Finland och Baltikum

Distributionsavtal stärker MultiQs position på finländska marknaden. MultiQ tecknade den 28 september ett distributionsavtal med finländska företaget Daimler Finland. Avtalet innebär att MultiQ får en bredare exponering på den finländska marknaden genom etablerade kanaler och en intrimmad säljorganisation. Ett strategiskt avtal tecknades på onsdagen mellan svenska MultiQ och det finländska distributionsföretaget Daimler Finland. Förutom en starkare positionering i Finland innebär avtalet också att MultiQ går in på de baltiska marknaderna där Daimler Finland är aktivt verksam. - Det här är starten på en mer renodlad säljstrategi och ännu starkare fokusering på nischen kundanpassade platta bildskärmar, där vi nu är marknadsledande i Sverige och Norge som växer starkt internationellt. Marknaden är dessutom ordentligt lönsam, säger Martin Gullberg, försäljningschef för Norden och en av de två grundarna till MultiQ. Daimler Finland är en av de ledande mervärdesdistributörerna på den skandinaviska IT-marknaden. Företaget erbjuder produktlösningar för high-end nätverk och datakommunikation, storage och add-on produkter till PCer. - Vi tror att MultiQs bildskärmar har en god marknad bland företag och organisationer som värdesätter kvalitet och möjligheterna att skräddarsy en lösning helt enligt egna behov", säger Niclas Berg, verkställande direktör för Daimler Finland. MultiQs koncept är helt i linje med vår strategi att kunna erbjuda mervärde och det senaste inom produktutveckling, tillägger Niclas Berg. MultiQ producerar platta bildskärmar, platta datorer och tunna klienter i en mycket solid konstruktion. Det gör dem väl lämpade i kassalösningar, industriella lösningar, offentliga miljöer samt för hemmabruk. Möjligheterna till kundanpassning där kunden kan få ett eget utförande som profilerar företaget ytterligare är också ett starkt och unikt koncept. Bilder på produkter och MultiQs ledning finns att hämta i JPEG format på MultiQs hemsida, www.multiQ.se För ytterligare information: MultiQ Products AB Martin Gullberg, försäljningschef Norden martin.gullberg@multiq.se Tfn: 040-14 35 14, Fax: 040-14 35 01 Mobil: 0709-74 35 14 Hemsida: www.multiQ.se Fakta om MultiQ: MultiQ bildades 1988. Idag tillverkar företaget LCD-skärmar för desktop datorer, paneldatorer, FPC, med processor inbyggd i den platta skärmen, samt Tunna Klienter. 1999 omsatte MultiQ 88 MSEK och hade 35 anställda. MultiQ är noterade på O-listan.