MUNTERS TECKNAR TRE STORA ORDRAR INOM AIR TREATMENT I KINA

Munters Group (MTRS), en världsledande leverantör av energieffektiva luftbehandlings- och klimatlösningar, har tecknat tre betydande ordrar från en ledande aktör inom fordons- och elektronikindustrin i Kina avseende Litiumbatteri-produktion. Det totala ordervärdet uppgår till cirka 120 MSEK.

Munters kommer att leverera en klimatlösning med låg luftfuktighet för kundens litiumbatteriproduktion. Ordervärdet uppskattas totalt till cirka 120 MSEK, beroende på de slutliga utrustningsvalen för varje produktionsanläggning. Projektets omfattar Munters GREENDRY-system som erbjuds i olika storlekar och konfigurationer för att passa kundens olika produktionsbehov.  Lösningen innehåller Munters Green PowerPurge ™ -teknologi i kombination med GREENDRY-systemet, som tillsammans ger energieffektivt låg luftfuktighet. Munters Green PowerPurge™-teknologi möjliggör energibesparingar på upp till 45% jämfört med andra klimatlösningar på marknaden.

"Vi är stolta över att ha vunnit våra största ordrar inom litiumbatteri-marknaden. Munters ambition är att kunna erbjuda anpassade och energieffektiva klimatlösningar som passar kundens olika produktionsbehov bäst, baserat på de olika tekniska lösningar som Munters utvecklat genom åren”, säger Scott Haynes, Chef för affärsområde Air Treatment.

"Det är väldigt spännande att som ett innovativt företag inom klimatlösnings-industrin att få arbeta med andra innovativa företag i Kina. Det är ett priviegium att få vara en del av detta projekt och omställningen mot hållbara transporter genom våra klimatlösningar för Litiumbatteri-produktion för att möta den stora efterfrågan på elektrifierade fordon i Kina”, säger Wolf Frank, Chef för Munters i Kina.

Leverans av klimatlösningarna förväntas ske under första halvåret 2019.

För mer information:
John Peter Leesi, CEO Munters Group

John Womack, Head of Investor Relations
Telefon: +46 706 782499

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 december 2018 klockan 08.00 CET.

Om Munters

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder i de flesta branscher. Våra största kunder finns bland livsmedelsföretag, läkemedelsbolag och datacenter. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 900 medarbetare. Munters har ca sju miljarder kronor i omsättning och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, gå till www.munters.com.