Munters förvärvar ytterligare ett bolag i Norge

Munters förvärvar ytterligare ett bolag i Norge Munters dotterbolag Polygon AS i Norge, förvärvar sin norska franchisetagare Polygon Kristiansand AS och stärker ytterligare sin position inom vatten- och brandskadesanering. Polygon Kristiansand AS (Polygon Kristiansand) har kontor och verksamhet i Kristiansand, Norge och år 2001 omsatte bolaget 11 miljoner NOK (13 miljoner SEK) inom vatten- och brandskadesanering. Bolaget har 7 anställda. - Polygon Kristiansand har sedan 1982 varit franchisetagare till oss och det är logiskt att vi övertar ägandet nu när bolaget helt koncentrerar sig på vatten- och brandskadesanering, säger Svein-Håkon Bottolfsen, VD för Polygon AS (Polygon). Köpeskillingen inklusive räntebärande skulder uppgår till cirka 2 miljoner NOK (2,5 miljoner SEK). Förvärvet, som inte kommer att ge upphov till någon goodwill, konsolideras i Munterskoncernen från och med september. Eftersom Polygon Kristiansand har varit franchisetagare till Polygon har i princip hela omsättningen redan tidigare redovisats i Polygon. Den omedelbara påverkan på Munters resultat kommer att vara försumbar. För ytterligare information: Lennart Evrell, CEO Tel: 08-626 63 03 Mob: 070-588 15 15 Bernt Ingman, CFO Tel: 08-626 63 06 Mob: 070-672 74 54 Sören Sjöström, Tel: 08-626 63 08 Mob: 070-600 22 44 VP Corporate Communication Munters är världsledande inom fuktreglering med produkter och tjänster för avfuktning, befuktning och kylning av luft. Kunderna finns i en rad olika segment varav de största är försäkrings-, livsmedels-, läkemedels- och elektronikindustrin. Tillverkning och försäljning sker genom egna bolag i fler än 25 länder i Europa, Americas och Asien. Koncernen har 3 000 anställda och en omsättning på 4 300 miljoner SEK. Munters är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. För mer information se www.munters.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00500/wkr0002.pdf