Blå kokboken ska få fler män ska våga prata om sin hälsa. Läs Börje Salmings reflektioner.

På Bokmässan lanseras Blå kokboken, som säljs till förmån för Prostatacancerförbundet och synliggör kampen mot prostatacancer. Boken är en del i Mustaschkampen, som vill att fler män ska våga prata om och bry sig om sin hälsa. I boken porträtteras tolv kända män när de lagar sina älsklingsrätter och samtalar om livet och deras möte med cancer. För varje såld bok går hela 100 kr till kampen mot prostatacancer.

Blå kokboken är uppföljaren till succéböckerna Rosa Kokboken 1 och 2 som släpptes 2014 och 2015 av författaren Annan Benson. Rosa kokböckerna vann juryns specialpris två år i rad på World Gourmand Awards och samlade in 1,6 miljoner kronor till Cancerfonden.

I Blå kokboken medverkar: Bert Karlsson, Börje Salming, David Hellenius, Edward Blom, Özz Nûjen, Gabriel Fors, Ingvar Oldsberg, Oscar Zia, Patrik Sjöberg, Per Elofsson, Ralf Edström och Stefan Sauk

Den viktigaste anledningen till att män ska våga tala om sin hälsa är att det då går lättare att göra något åt den. Män vill inte ta till sig information om prostatacancer. Därför vet de inte att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen och att den går att bota om den upptäcks tidigt. Mustaschkampen vill informera om att män över 45 år bör ta ett PSA-prov . Den Blå Kokboken är en viktig del av Mustaschkampen och vi hoppas att den blir en julklapp till många män. säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

83% vet inte att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen
Prostatacancerförbundets marknadsundersökning visade tydligt att en majoritet av Sveriges befolkning inte vet att prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen. Hela 71% tror att bröstcancer är den vanligaste, 4 % tror att hudcancer är vanligast, 8% tror att lungcancer är vanligast medan bara 17% tror att prostatacancer är vanligast. Att 83% inte känner till att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom beror bland annat på att många män har svårt att tala som sin hälsa eller om sjukdomar och drar sig för att gå till läkare.

Utdrag ur Blå Kokboken Börje Salming, Hockeylegend, föreläsare, företagare och författare:

Om vikten av vardagsmotion och att han trots sina 66 år så ser han ut att ha en superkropp.
–– För mig är det viktigt att ha koll på kroppen. Jag går på regelbundna kontroller. Inte minst kollar jag hjärtat eftersom vi har hjärtproblem i släkten. Med åren har jag har blivit mer försiktig och när jag får höra om någon som har fått något så går jag själv och kollar mig för det. Jag har blivit noga med det och går direkt. Inte för att jag är hypokondrisk men kanske.

Om cancer
–– Det är fruktansvärt vilken sjukdom det är. Man blir rädd när man hör ordet. Vi har haft cancer i släkten men ändå är vi rätt förskonade. Mina farbröder hade det men har klarat sig. Jag har några vänner däremot som har dött i cancer. Skelettcancer. Den ena vännen märkte det när han bröt armen när han skulle öppna hissdörren till kontoret. Han kunde inte förstå hur han kunde bryta armen bara genom att öppna en dörr. Det visade sig att skelettet var fullt av cancer. En annan kompis dog på en vecka. Han sålde företaget och skulle leva livet. Och så gjorde han en hälsoundersökning och det visade sig att han hade cancer i hela kroppen.

Börje själv har skyhögt PSA-värde
–– Jag hade tur när jag tog PSA-prov, att jag kom in i tid. Värdet ska vara runt 2-3 och jag hade typ 14. Och det är superhögt! Min doktor sa inte på en gång hur illa det var, vilket jag är grymt tacksam för så här i efterhand. Vem vet hur jag hade reagerat då. De tog tårtbitar och skickade på prov. Jag fick vänta någon månad innan jag fick svar och jag var sjukt nervös. Det var otroligt jobbigt. Jag var ju livrädd! Rädd att jag skulle försvinna från allting. Man tror givetvis att det är något farligt direkt. När jag kom tillbaka till läkaren efter den där väntan så sa han att jag får leva några år till och att man inte hittade någonting. Men han hade varit orolig för mig när jag kom. Efter det har jag tagit prover varje kvartal och värdet har sänkts hela tiden. Jag hade haft urinvägsinfektion då första gången och hade haft väldigt hög feber så kanske kom det höga värdet därifrån. De vet inte.

Om oro
–– Man får ju sig en smäll på näsan när något sådant händer. Man vet aldrig vad som sker och man får inte tro att man är odödlig. Jag känner att jag är väl medveten om det. Jag går inte och oroar mig för prostatacancer, men det klart att man är orolig när man går dit och lämnar prover.

Om svårighet att tala om känslor (som många män har)
–– Jag alltid haft svårt för att visa känslor och gråta. När jag spelade och hamnade i slagsmål visade jag aldrig att det gjorde ont. Eller om jag fick en smäll. Jag åkte till avbytarbåset och skrek ut min smärta där istället. Iskall var jag och rätt hård mot mig själv. Men när jag väntade på mitt besked efter det höga PSA-värdet, då grät jag minsann. Den enda jag kunde prata med var min äldre bror, Stig, under den här tiden. Jag har alltid sett upp till honom och följt hans spår. Han spelade också hockey. Just nu väntar han själv besked efter ett högt PSA-värde och jag försöker stötta honom. Han har tagit biopsier och väntar på svar. Det behöver ju inte vara något men det klart vi är oroliga.

Fotnot: Börjes bror är friskförklarad och hans värden är åter helt normala. Det var inte cancer.

Börje uppmanar andra män att ta PSA-prov
–– Jag uppmanar verkligen alla män att ta PSA-prov. Det tar fem minuter. Och då kan man förhoppningsvis hitta det i rätt tid om det skulle vara något. Det är så viktigt!

Börjes status just nu
–– Jag är inte friskförklarad ännu, men de har mig under luppen. Jag tänker att jag vill leva livet så mycket jag kan nu. Jag har sålt mycket av det jag har ägt. Bolag och hus. Nu vill jag ut och se världen. Jaga och fiska. Och ta bort alla måsten.

Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen

Telefonnummer:  0769-48 83 00

E-mail:   torsten.tullberg@prostatacancerforbundet.se

BARKS VÄG 14, 170 73 SOLNA

Taggar:

Om oss

Mustaschkampen är en rikstäckande kampanj för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Kampanjen startar i november varje år och pågår året ut. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerförningar.

Snabbfakta

Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancer för att uppmärksamma Sveriges vanligaste cancersjukdom.

Citat

Börje Salming