Betydande genombrott - SLM-order från DPI till Micronic

Betydande genombrott - SLM-order från DPI till Micronic Nästa generation laserritare för halvledarproduktion Täby, 16 oktober 2000 - Micronic Laser Systems AB (OM Stockholmsbörsen: MICR) är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin. Micronic har nöjet att meddela att vi erhållit den första ordern på en Sigma laserritare för tillverkning av fotomasker inom teknologinoden 0.13µm. Systemet är baserat på teknologin SLM, Spatial Light Modulator, utvecklad av Micronic. Ordern erhölls av DuPont Photomasks, Inc. (NASDAQ:DPMI),vanligen förkortat till DPI, en av världens ledande fotomasktillverkare. Systemet kommer att användas i fotomasktillverkningen för halvledare. Leverans kommer att ske under andra hälften av 2001. Denna våglängdsoberoende SLM-teknologi för fotomaskritning kommer att möta kraven för ett flertal framtida halvledargenerationer. Detta är ett paradigmskifte inom fotomaskgenerering. - DPI är stolta över att vara den första mottagaren av ett Sigma-system, som är en ny spännande laserbaserad teknologi för fotomaskritning, säger Preston Adcox, VD och COO för DuPont Photomasks. Detta kommer att hjälpa oss att vidmakthålla vår position som ledande leverantör av avancerad fotomaskteknologi till våra globala kunder. - Den långsiktiga utmaningen för Micronic har varit att erbjuda en ritare med samma upplösning som ett elektronstrålesystem och med produktiviteten hos ett lasersystem. Denna Sigma-order från DPI visar på att vår revolutionerande teknologi redan är här, säger Bert Jeppsson, VD för Micronic Laser Systems AB. Detta är DuPont Photomask Inc. DPI leder fotomaskindustrin med en av de främsta tekniskt avancerade produktionssystemen. Företaget levererar fotomasker till den globala halvledarindustrin från 13 strategiskt lokaliserade platser i Nordamerika, Europa och Asien. Ca 25 procent av företagets omsättning kommer från produktion av de mest avancerade fotomaskerna inom 0.18 µm eller mindre teknologinoder. DPI tillverkar och levererar också oexponerade fotomasker (substrat) och skyddsfilm för fotomasker. DPI:s huvudkontor ligger i Round Rock, Texas, USA och år 2000 uppgick den totala världsförsäljningen till ca MUSD 328. Företaget har en hemsida på http://www.photomask.com. Detta är Micronic Laser Systems AB (publ.) Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA och ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoomsättning var 213 MSEK (1999) och företaget har idag ca 230 anställda runt om i världen. För mer information, se vår hemsida www.micronic.se. Kontakta:Sven Löfquist, Vice VD, telefon 08-638 52 10 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00170/bit0002.pdf