Kommuniké från årsstämma och extra bolagsstämma i Micronic Laser Systems AB (publ.)

Täby, 13 april, 2010 - Micronic Laser Systems AB (NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm, kategorin Small Cap, Information Technology: MICR) höll den 12 april årsstämma samt en extra bolagsstämma, varvid följande beslut fattades:

Val av styrelse
Årsstämman beslutade att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma skall bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter. Årsstämman beslutade omval av styrelseledamöterna Rune Glavare, Magnus Lindquist, Lena Treschow Torell, Patrik Tigerschiöld, Åke Svensson samt nyval av Katarina Bonde. Rune Glavare valdes till styrelsens ordförande och Lena Treschow Torell till styrelsens vice ordförande. Göran Malm har avböjt omval.

Styrelsearvode
Årsstämman fastställde ett styrelsearvode om sammanlagt 1 575 000 kronor, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, varvid 500 000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande, 275 000 kronor avser arvode till styrelsens vice ordförande och 200 000 kronor avser arvode till envar av styrelsens övriga ledamöter som ej är anställda i bolaget. Därutöver fastställdes ett arvode för ledamöter med uppdrag i revisionsutskottet om sammanlagt högst 150 000 kronor, att utgå med 50 000 kronor per ledamot, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Val av revisor
Årsstämman beslutade omval av KPMG AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2013.

Behandling av företagets resultat
Årsstämman beslutade att den ansamlade förlusten i moderbolaget, 220 450 683 kronor, överförs i ny räkning.

Beslut om ny firma och ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade att bolagets firma ändras från Micronic Laser Systems AB (publ.) till Micronic Mydata AB (publ.). Samtidigt beslutades att ändra gränserna för aktiekapitalets storlek.

Beslut om nyemission av aktier
Den extra bolagsstämman beslutade att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna. Det huvudsakliga syftet med nyemissionen är att säkerställa finansiering av utveckling,
marknadsföring etc av bolagets LDI-system. Nyemissionen beräknas inbringa en likvid om cirka 245 miljoner kronor före emissionskostnader.

I övrigt fattades beslut i enlighet med förslag som presenterats i kallelsen till årsstämma respektive extra bolagsstämma.

Kontaktpersoner hos Micronic:
Peter Uddfors