Micronic erhåller order på laserritare i LRS-serien för avancerade TFT-LCD fotomasker Täby, 18 december, 2003 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin, erhöll idag order på ett system i LRS11000-serien för produktion av avancerade TFT-LCD fotomasker från Asien. Systemet beräknas levereras under andra halvåret 2004. "Vi är stolta över att vara delaktiga i den stora förändring som pågår inom informationsindustrin, där hela världen går över från katodstråleskärmar till platta bildskärmar," säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. "Vår teknologi och produkter har varit starkt bidragande till denna växling genom att göra det möjligt att massproducera TFT-LCDer kostnadseffektivt." LCD (Liquid Crystal Display) är den vanligaste tekniken för platta bildskärmar. LCD-skärmar baseras på en flytande kristallteknik, en elektrisk aktiv vätska. Det finns två huvudteknologier, passiva och aktiva LCD-skärmar. En aktiv LCD-skärm kallas för TFT-LCD (Thin Film Transistor). Den ger bättre bildkvalitet och snabbare respons än en passiv LCD. De aktiva LCD-skärmarna har en tunnfilms-transistor (TFT) i varje pixel. Katodstrålerör är den traditionella bildrörstekniken som används i TV och datormonitorer. En central komponent i alla färg-TV apparater och datormonitorer är skuggmasken. Det är en tunn metallplåt med ett stort antal mycket små hål som sitter på insidan av bildskärmen. Utan skuggmasken är det inte möjligt att projicera en färgbild på skärmen.(Fotomasken, originalet som behövs för massproduktion av skuggmasker, ritas med Micronics system.) Kontaktperson: Sven Löfquist VD Tel: 08- 638 52 00 sven.lofquist@micronic.se Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT20290/wkr0006.pdf Hela dokumentet