Micronic erhåller order på två system från Asiatisk kund

Micronic erhåller order på två system från Asiatisk kund Täby, 3 november, 2004 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), har idag erhållit order från en kund i Asien. Ordern inkluderar två system, en laserritare ur LRS-serien för produktion av TFT-LCD fotomasker och ett mätsystem för bildskärmsfotomasker, MMS15000. Systemen kommer att levereras under 2005. "Vi är mitt inne i ett stort teknikskifte från katodstrålerör till platta bildskärmar," säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. "Konsumenternas efterfrågan på LCD-TV fortsätter att driva uppsvinget inom TFT-LCD tillverkning. Analytiker tror på en fortsatt ökad tillväxt för LCDer, 2008 förväntas LCDer utgöra 30 procent av alla bildskärmar." LCD (Liquid Crystal Display) är den vanligaste tekniken för platta bildskärmar. LCD-skärmar baseras på en flytande kristallteknik, en elektrisk aktiv vätska. Det finns två huvudteknologier, passiva och aktiva LCD-skärmar. En aktiv skärm kallas för TFT-LCD (Thin Film Transistor). Den ger bättre bildkvalitet och snabbare respons än en passiv. De aktiva LCD-skärmarna har en tunnfilms-transistor (TFT) i varje pixel. Kontaktperson: Ulf Sundström Sr. Vice President, Corporate Sales Tel: 08-638 52 00 ulf.sundstrom@micronic.se Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041103BIT20330/wkr0001.pdf Hela dokumentet