Micronic går in på ny marknad och erhåller första ordern på mätmaskin för TFT-LCD fotomasker Täby, 23 oktober, 2003 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin, tillkännagav idag att företaget expanderar sitt produktprogram till en ny marknad genom introduktionen av en mätmaskin för fotomasker, MMS15000. Micronic har erhållit sin första order från en kund i Japan och systemet beräknas levereras under andra halvåret 2004. "Det har en längre tid funnits ett starkt kundönskemål om att kunna mäta placeringsnoggrannhet med extremt hög precision som komplement till Micronics avancerade laserritare för bildskärmstillämpningar. Vi har därför beslutat att expandera vårt produktsortiment till att inkludera avancerade mätsystem," säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. "Marknaden för dessa system är inte lika stor som för laserritare, men MMS15000 kompletterar på ett utmärkt sätt vårt produktsortiment. Detta är ett led i vår strävan att utnyttja vår kompetens och kunskap inom bildskärmsområdet för att nå en större marknad i en redan existerande kundbas." MMS15000 är ett system för mätning av placeringsnoggrannhet på fotomasker för TFT-LCD. Systemet används för att verifiera att mönstren på de olika fotomaskerna placeras på rätt ställe. MMS15000 baseras på den teknik Micronic utvecklat för laserritarna. Precisionen på mätningen av placeringsnoggrannheten är bättre än 100 nanometer och maximal fotomaskstorlek är 1300x1500 mm. Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT20030/wkr0005.pdf Micronic in på ny marknad med mätmaskin