Micronic introducerar nästa generation laserritare för avancerade TFT-bildskärmar

Micronic introducerar nästa generation laserritare för avancerade TFT- bildskärmar Täby, 8 april, 2003 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin introducerade idag en ny laserritare för volymproduktion av stora fotomasker för TFT-LCD tillämpningar. LRS11000-TFT3 kan rita strukturer på mindre än en mikrometer vilket är ett krav för produktion av avancerade gråtons-fotomasker och stora TFT-LCD fotomasker för "low temperature poly silicon" (LTPS). "Med fotomasker från LRS11000-TFT3 kan stora LTPS bildskärmar produceras utan att behöva foga samman många små fotomasker, vilket kraftigt ökar produktiviteten, säger Jorge Freyer, affärsutvecklings- och marknadschef för Micronic Laser Systems. "LRS11000-TFT3 har dubbelt så hög upplösning som Micronics tidigare generation TFT-ritare vilket ger våra kunder möjlighet att möta kraven på de mest avancerade TFT-fotomaskerna." LRS11000-TFT3 har en maximal upplösning på 0,75 mikrometer. En annan nyckelfunktion är realtids-datakanalen med högre kapacitet för att möta kraven på ökad mönstertäthet som är ett resultat av den högre upplösningen. Linjebreddshållningen är förbättrad och systemet har en noggrannhet i mönsterplacering som är bättre än 120 nanometer. Systemet innehåller också en förbättrad multi-stråleteknik för att bibehålla hög rithastighet. Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se Kontaktperson: Ulf Sundström Chef för försäljning och kundsupport Tel: 08- 638 52 00 ulf.sundstrom@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT01000/wkr0002.pdf