Micronic introducerar ny laserritare för fotomasker till generation 7 TFT-LCD produktion Tokyo, 3 december, 2003 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin, introducerade idag en ny laserritare, LRS15000-TFT2, som är avsedd för fotomasker till och med generation 7 TFT-LCD produktion. "Tillverkarna investerar alltmer i generation 6 och 7 TFT-LCD fabriker på grund av marknadens efterfrågan på stora LCD-TV och den ökade produktiviteten," säger Ulf Sundström, chef för sälj- och kundsupport för Micronic Laser Systems AB. "Det hänger ihop med de större substraten som bildskärmarna tillverkas av. Micronics LRS15000-TFT2 kan rita fotomasker för generation 7. Vårt engagemang är fortsatt starkt för att hjälpa våra kunder att dra nytta av de kostnadsbesparingar nya generationers tillverkningsteknik ger." Micronics LRS15000-TFT2 erbjuder ett nytt, större ritbord som klarar fotomasker upp till 1300 x 1500 mm, en yta som räcker mer än väl för generation 7 LCD-TFT fotomasker. Övriga viktiga specifikationer är en minsta linjebredd på 1,5 mikrometer, mönsterplaceringsnoggrannhet på 350 nanometer och linjebreddshållning på 100 nanometer. Den ökande efterfrågan på stora, platta TV-skärmar ger en snabb tillväxt i TFT-LCD marknaden och tillväxten förväntas fortsätta. Enligt DisplaySearch, kommer intäkterna för stora TFT-LCD att totalt öka med 22 procent 2003, vilket kommer att ge ett totalt marknadsvärde på ca 21,4 miljarder USD. Micronic hälsar er välkomna till Hakuto's monter nr 5-B502 på Semicon Japan, den 3-5 december i Makuhari Messe i Chiba, Japan, för att höra mer om det nya systemet. LCD (Liquid Crystal Display) är den vanligaste tekniken för platta bildskärmar. LCD-skärmar baseras på en flytande kristallteknik, en elektrisk aktiv vätska. Det finns två huvudteknologier, passiva och aktiva LCD-skärmar. En aktiv LCD-skärm kallas för TFT-LCD (Thin Film Transistor). Den ger bättre bildkvalitet och snabbare respons än en passiv LCD. De aktiva LCD-skärmarna har en tunnfilms-transistor (TFT) i varje pixel. Kontaktperson: Sven Löfquist VD Tel: 08-638 52 00 sven.lofquist@micronic.se Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031202BIT20380/wkr0005.pdf Hela dokumentet