Analysguiden: Shopping börjar tar fart

Under första kvartalet visar Mytaste Group upp en organisk tillväxt om cirka 20 procent och ett bra EBITDA-resultat. Bolaget är helt klart på rätt väg efter en uppdaterad strategi med fokus på förvärv och förädling av egna produkter. Bruttomarginalen var dock lägre än våra förväntningar. Den bör dock kunna förbättras över tid.

MyTaste Group har uppdaterat strategin för att skapa lönsamhet och värden på kort liksom lång sikt. Affiliate marketing (prestationsbaserad marknadsföring) med fokus på e-handel under affärssegmentet MyTaste Shopping ligger efter den uppdaterade strategin i fokus. Under den nya strategin är målet att växa i genomsnitt med 25 procent per år till en EBITDA-marginal över 20 procent.  Under 2017 genomfördes ett antal förvärv vilka gett omgående effekt. Vi tror att MyTaste Shopping kommer fortsätta driva tillväxt och lönsamhet i det korta pers­pektivet samtidigt som bolaget fortsätter bygga värden i affärssegmentet MyTaste Food Berverage med sajterna Vinklubben och MyTaste (med flera) som riktar sig till mat- och dryckesintresserade.

Nettointäkterna under första kvartalet 2018 uppgick till 12 miljoner kronor på kon­cernnivå vilket motsvarar en tillväxt om 52 procent, kvartal över kvartal. Den orga­niska tillväxten uppgick till höga 20 procent. Mytaste Shoppings andel av kon­cernens totala intäkter var cirka 71 procent. EBITDA-resultatet räknat på netto­intäkter (exkluderat aktiverat arbete samt övriga intäkter) och justerat för engångs­poster uppgick till 0,5 miljoner kronor, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om fyra procent. Bruttomarginalen kom för andra kvartalet i rad in strax över 50 procent – det indikerar ett fortsatt högt nyttjande av paid media. Dock bör behovet av paid media reduceras med tiden fler personer är inne i maskineriet och upp­skattade intäktssynergier realiserats till fullo. Det bör i sin tur kunna skapa uppsida i EBITDA-marginalen. Vidare har bolaget nyligen utvecklat och lanserat ett antal appar som bör öka lojaliteten vilket också kan bidra till förbättrad bruttomarginal på sikt. Dock tar detta uppenbarligen längre tid än vi väntat oss. Vi justerar ner brutto­marginalen något och landar på ett motiverat pris per aktie om 4,9 (5,5) kronor i basscenariot.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.