Stenungsunds jourcentraler förlänger stängning

Capios och Närhälsans jourcentraler i Stenungsund fortsätter att hålla tillfälligt stängt på grund av Covid-19. Patienter välkomnas istället till Kungälvs jourcentral på kvällar och helger fram till 30 september.

Tidigare i år stängde de två jourcentralerna för att klara bemanningen kvällar och helger till följd av coronautbrottet. Capio och Närhälsan valde istället att samverka kring jouren i Kungälv. Då var preliminärt datum för den tillfälliga förändringen satt till 30 augusti, vilket nu förlängs ytterligare en månad.

– Det har fungerat bra med att hänvisa till Kungälvs jourcentral under den här perioden. På pappret har vi räknat med att ta emot en patient var femtonde minut och vi ligger i dag under den nivån, säger Mats Dahl, primärvårdområdeschef Närhälsan.

Preliminärt datum

Beslutet gäller fram till och med 30 september, men beroende på hur pandemin utvecklar sig så kan det bli aktuellt att hålla stängt ytterligare tid. Stängningen påverkar inte Capios eller Närhälsans vårdcentraler i Stenungsund som har öppet som vanligt. Kungälv jourcentral har öppet klockan 17 – 22 på vardagar och klockan 10 – 16 på helger.

Mats Dahl, primärvårdområdeschef Närhälsan
Telefon 076 – 052 89 09
E-post mats.dahl@vgregion.se

Thomas Gavin, regionchef Capio Närsjukvård AB
Telefon: 070 – 726 01 03
E-post: thomas.gavin@capio.se

Närhälsan är en av landets största aktörer inom primärvård. Med hundratals vårdcentraler, barnavårdscentraler och rehabmottagningar i Västra Götaland och 5 300 medarbetare finns vi nära invånarna i Västra Götaland, och gör skillnad för deras liv och hälsa. Västra Götaland är en region med 1,6 miljoner invånare och 130 olika nationaliteter.

Vi utvecklar primärvård i världsklass. Vi finns på hundratals platser runt om i Västra Götaland och med cirka 5.200 medarbetare finns vi nära invånarna i Västra Götaland och gör skillnad för deras liv och hälsa. Närhälsans mottagningar består av vårdcentraler, rehabmottagningar, barnavårdscentraler, jourcentraler och vi finns även digitalt. Närhälsan i siffror (2019)· På vårdcentralerna genomfördes 2,6 miljoner besök· På rehabmottagningarna genomfördes 860.000 besök. På mottagningarna för ungas psykiska hälsa genomfördes 3.100 besök. Via appen Närhälsan online genomfördes 22.000 videobesök (utöver läkare kan du nu även träffa sjuksköterska och psykolog). Vi är nu över 5.200 medarbetare inom Närhälsan varav 1.000 är läkare.