Stenungsunds jourcentraler stängda året ut

Capios och Närhälsans jourcentraler i Stenungsund håller stängt till och med 31 december. Patienter välkomnas istället till Kungälvs jourcentral på kvällar och helger.

Tidigare i år stängde de två jourcentralerna för att klara bemanningen kvällar och helger till följd av coronautbrottet. Capio och Närhälsan valde istället att samverka kring jouren i Kungälv. Då sattes preliminärt datum till 30 augusti, vilket sedan förlängdes ytterligare en månad. Bedömningen nu är att rådande situation kommer att hålla i sig varför man förlänger stängningen resten av året.

– Vi har nu haft en gemensam jour i Kungälv sedan i maj och det har fungerat väl. Söktrycket har varit betydligt lägre än innan pandemin. För att få ihop bemanningen i ett läge där PCR-provtagningen ökar, antikropptester inleds och snart även vaccinering mot säsongsinfluensa så måste vi koncentrera resurserna på färre enheter, säger Mats Dahl, primärvårdområdeschef Närhälsan.

Vårdcentralerna fortsatt öppna

Stängningen påverkar inte Capios eller Närhälsans vårdcentraler i Stenungsund som har öppet som vanligt. Kungälv jourcentral har öppet klockan 17 – 22 på vardagar och klockan 10 – 16 på helger.

Närhälsan

Mats Dahl, primärvårdområdeschef

Telefon: 076 - 052 89 09

E-post: mats.dahl@vgregion.se

Capio Närsjukvård AB

Thomas Gavin, Regionchef Väst Norr

Telefon: 070 - 726 01 03

E-post: thomas.gavin@capio.se

Vi utvecklar primärvård i världsklass. Vi finns på hundratals platser runt om i Västra Götaland och med cirka 5.200 medarbetare finns vi nära invånarna i Västra Götaland och gör skillnad för deras liv och hälsa. Närhälsans mottagningar består av vårdcentraler, rehabmottagningar, barnavårdscentraler, jourcentraler och vi finns även digitalt. Närhälsan i siffror (2019)· På vårdcentralerna genomfördes 2,6 miljoner besök· På rehabmottagningarna genomfördes 860.000 besök. På mottagningarna för ungas psykiska hälsa genomfördes 3.100 besök. Via appen Närhälsan online genomfördes 22.000 videobesök (utöver läkare kan du nu även träffa sjuksköterska och psykolog). Vi är nu över 5.200 medarbetare inom Närhälsan varav 1.000 är läkare.