Generaldirektören för MYH uppmärksammar Biologiska Yrkeshögskolan i Skara

Under torsdagen fick BYS besök från Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Varje år gör myndigheten besök på några utvalda yrkeshögskolor runt om i landet för att lära sig mer om verksamheten.

Under dagen fick representanterna från MYH se stora delar av verksamheten på BYS. På programmet stod bland annat besök på djurvårdarutbildningen, rundvandring på vuxenutbildningscentrum Uddetorp, provkörning av de simulatorer som används i utbildningarna och ett besök i smedjan på hovslagarutbildningen.

- Biologiska yrkeshögskolan i Skara bedriver en unik och anrik verksamhet med betydelse för kompetensförsörjningen i regionen. Utbildningarna utgör också en värdefull del av yrkeshögskolan, säger Thomas Persson, generaldirektör för MYH.

Malin Ljungné, rektor på Biologiska Yrkeshögskolan i Skara, tycker det är roligt att MYH väljer att uppmärksamma just deras utbildningar.

- Biologiska yrkeshögskolan har funnits länge och många av våra utbildningar har drivits sedan flera år tillbaka. Vi jobbar hela tiden på att utvecklas och vara relevanta i branschen, berättar hon.

Sofie Bertilsson
sofie.bertilsson@vgregion.se

Om Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS)
Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen. Naturbruksförvaltningen driver utbildnings- och utvecklingsverksamhet på fem platser: naturbruksskolorna Svenljunga, Sötåsen, Uddetorp och Axevalla Hästcentrum samt BYS (Biologiska Yrkeshögskolan i Skara). Förvaltningen får sina direktiv från Regionutvecklingsnämnden som är underställt Regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen, uppdraget specificeras sedan av naturbruksstyrelsen.