Örjan blev årets UF-lärare

Örjan Ahlin från Naturbruksskolan Sötåsen blev under torsdagen utnämnd till årets UF-lärare. Utmärkelsen fick han under den regionala UF-mässan som arrangeras av Ung företagsamhet den 5-6 mars.

Örjan har arbetat på Naturbruksskolan Sötåsen sedan hösten 2018 men har flera år i bagaget som UF-lärare. Örjan berättar att han drivs av att se elever överträffa sig själva och lyckas bättre än vad de trott med sina företag.

De starkaste minnena jag har är de elever som har haft det riktigt kämpigt kanske och som kanske inte riktigt trodde på sig själva, kanske inte riktigt vågade ringa det där samtalet till en rådgivare, kund eller leverantör. Men när de tar studenten och slutar kursen så står de där som fullfjädrade entreprenörer och vågar allt! Det tycker jag är häftigast!

Nomineringen för Örjans utmärkelse löd:
”Genom ett brinnande intresse för företagande och stort engagemang för elevernas entreprenöriella utveckling har Örjan tagit egna initiativ för att sätta UF på kartan. Som lärare har han ett stort hjärta och visar vägen för hundratals UF-elever att hitta sin inre drivkraft för att de ska växa upp som individer och entreprenörer. Det känns helt naturligt att denna utmärkelse går till Örjan.”

Zophie Hultsbo är en av de elever som just nu driver sitt UF-företag med Örjans hjälp.

Örjan som lärare har varit helt underbar, utan honom så hade jag inte kommit så här långt. Ingen trodde direkt på min idé men Örjan sa ”kör bara” och det har ju gått jättebra med mitt UF. Han har varit ett otroligt stöd och funnits där hela tiden. Han skulle svara om jag så ringde honom mitt i natten, berättar Zophie.

Örjan Ahlin
orjan.ahlin@vgregion.se

Om Naturbruksskolan Sötåsen
Naturbruksskolan Sötåsen utanför Töreboda erbjuder Naturbruksprogrammet med inriktning mot lantbruk, djur och trädgård. På skolan finns lantbruksdjur som kor, får och grisar, stora arealer jordbruksmark, anläggningar för grönsaksodling och trädgårdsanläggning och ett djurhus med över 50 arter. Naturbruksskolan Sötåsen är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen som bedriver utbildning på gymnasie-, vuxen- och yh-nivå samt utvecklingsverksamhet inom naturbruk på flera platser i regionen.