Pressinbjudan: En vecka med fokus på värdegrund

Under en hel vecka jobbar Naturbruksskolan Uddetorp med värdegrund, vilket märks både under lektioner, genom besök från föreläsare och organisationer – och i matsalen.

– Vi vill skicka med våra elever goda värderingar från skolan och bidra till att de blir trygga, medvetna vuxna människor, Det ingår i vårt uppdrag, säger skolans rektor Robert Karlsson.

Under veckan kommer bland annat Röda korsets ungdomsförbund till skolan för att spela rollspelet ”På flykt” med eleverna. Syftet är att öka förståelsen för vad det kan innebära att fly från sitt land mot en okänd framtid. Rollspelet är baserat på vittnesmål från familjer som tvingats fly och framtaget för att göra siffror, information och mänskliga rättigheter till någonting som känns i magen.

Sociala medier har stor påverkan på unga och därför kommer ungdomspolisen i Skara till skolan för att prata om vad som är okej på nätet och vad samtyckeslagen innebär.

– Värdegrundsarbetet kommer även att genomsyra alla ”vanliga” lektioner under veckan på olika sätt och i matsalen serveras mat från olika kulturer under parollen ”Världens kök”, berättar Patrik Gustafsson, arbetslagsledare och sammanhållande av värdegrundsveckan.

Veckans program (v. 43)
Mån 21/10 kl. 14.30-16.00

- Föreläsning av jägaren Jonas Johansson, som fick amputera sitt ena ben som tioåring. Jonas berättar om de fördomar han har mött under sin uppväxt och skolgång och hur han har hanterat dem.

Tis 22/10

- Röda korsets ungdomsförbund med rollspelet ”På flykt”.
- Ungdomspolisen från Skara kommer och berättar om sociala medier och samtyckeslagen.

Media är välkomna att besöka oss under veckan. Meddela oss gärna innan ni kommer.

Patrik Gustafsson, arbetslagsledare
patrik.j.gustafsson@vgregion.se

Om Naturbruksskolan Uddetorp
Naturbruksskolan Uddetorp ligger strax utanför Skaras tätort och erbjuder naturbruksprogrammet med inriktning mot lantbruk. Här finns lantbruksdjur som kor och får, stora arealer jordbruksmark och en gedigen maskinpark. På Uddetorp finns också Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) och Naturbruksförvaltningens vuxenutbildningscentrum. Naturbruksskolan Uddetorp är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen som bedriver utbildning på gymnasie-, vuxen- och yh-nivå samt utvecklingsverksamhet inom naturbruk på flera platser i regionen.