Pressinbjudan: Examensceremoni för nyblivna hovslagare från Biologiska Yrkeshögskolan i Skara

Torsdagen den 23 januari examineras 16 nyblivna hovslagare från Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. Under eftermiddagen hålls en avslutningsceremoni på Axevalla Hästcentrum innan studenterna går vidare ut på arbetsmarknaden.

Under examensveckan har studenterna fått avlägga prov i bland annat spricklagning, modellskoning, sjukbeslag och skoningsprov. På torsdagen avslutas examensveckan med en ceremoni med tal av branschföreträdare, utbildningsledare och rektor samt stipendieutdelning.

Sedan tre år tillbaka är hovslagarutbildningen vid Biologiska Yrkeshögskolan treårig vilket gör att studenterna direkt vid examen har möjlighet att avlägga sitt gesällprov och kan ansöka om att bli behörig hovslagare direkt. Hovslagare är alltid eftertraktade på arbetsmarknaden och många startar egna företag efter examen.

Media är välkomna att närvara vid ceremonin och stipendieutdelningen som pågår kl 13.00-15.00. Efter ceremonin finns möjlighet att prata med lärare, studenter och branschföreträdare.

Gunilla af Kleen, utbildningsledare
gunilla.af.kleen@vgregion.se

Annelie Hüllert-Storm, kommunikatör
annelie.hullert.storm@vgregion.se

Om Biologiska Yrkeshögskolan i Skara
Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) driver utbildning på YH-nivå inom djur, lantbruk och skog. BYS har sitt centrum i Skara men driver också utbildning på Axevalla Hästcentrum, Naturbruksskolan Svenljunga och på distans. Biologiska Yrkeshögskolan i Skara är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen som bedriver utbildning på gymnasie-, vuxen- och yh-nivå samt utvecklingsverksamhet inom naturbruk på flera platser i regionen.