Pressinbjudan: Skolmästerskap i showmanship på Uddetorp

Vilken skola är bäst på att styla och visa upp en ko? Det avgörs torsdagen den 9 maj på Uddetorp i Skara, då det är dags för skolmästerskap i Showmanship.

För att lyckas i tävlingarna behöver man vara duktig i både teori och praktik. Korna ska exteriörbedömas, klippas och stylas för att sedan visas upp för en domare. Under dagen gör eleverna också ett teoriprov i anatomi. Lag med elever från olika skolor i Sverige träffas för att avgöra vem som blir årets vinnare.

Eleverna på Uddetorp har lyckats bra i skol-SM tidigare år. Med en seger 2015, en andraplats 2016 och ytterligare seger 2017 och 2018 finns flera bra meriter i bagaget. Den skola som vunnit tidigare års skolmästerskap får äran att arrangera tävlingen nästkommande år, därför är det återigen Uddetorps tur att hålla i evenemanget. Det vinnande laget får dessutom möjlighet att åka till Paris och representera Sverige i en större exteriörtävling där tävlande från hela Europa deltar.

Tider och program
Programmet pågår från 10.00 till 14.00 med avbrott för lunch mellan 12.00 och 13.00. Under förmiddagen genomförs teoriprov, exteriörbedömning samt klippning och styling av korna. Efter lunch är det dags för uppvisning.

Mia Wremer
mia.wremer@vgregion.se