Uddetorpslärare tävlar i showmanship på Nya Zeeland

Sju länder och tio lag möts på Nya Zeeland i mars för att tävla i showmanship. Rebecka Karlsson-Lod är en av fyra tjejer som representerar Sverige.

Showmanship handlar om att visa upp sin kviga eller ko på det mest fördelaktiga sättet och tonvikten ligger på samspelet mellan djur och skötare. En liten sport i Sverige, men stor i många andra delar av världen. På Naturbruksskolan Uddetorp arbetar Rebecka Karlsson-Lod som yrkeslärare inom lantbruk där hennes kunskaper inom showmanship tas tillvara. Bland annat har hennes elever tävlat i sporten vid Skol-SM i showmanship.

– Att se när det klickar mellan eleverna och deras kviga när de spenderat stora delar av sin fritid åt att träna den är riktigt roligt. Kvigor är ju individer med egna viljor och det kräver många turer fram och tillbaka i lagården tills hon förstår vad som krävs av henne. Men så kommer det där klicket och det hårda arbetet ger resultat, berättar Rebecka.

Stor tävling
Nu är det Rebeckas tur att tävla i showmanship på internationell nivå. Hon är en av fyra svenska tjejer som ska åka till Nya Zeeland i mars för Svenska Herefordklubben för att delta i tävlingen Boehringer Ingelheim NZ WHC Young Breeders Competiton, som äger rum i anslutning till världskonferensen för Hereford.

– Det är sju länder och tio lag som ska tävla i moment som showmanship, exteriör bedömning och praktiska övningar, berättar Rebecka.

Tävlingen äger rum på Wanaka A&P Show som är en stor tillställning med mer än 30 000 besökare varje år.

– Just nu ser jag bara mycket fram emot det men när jag väl kommer dit blir jag säkert nervös, men det ska bli jätteroligt, avslutar Rebecka.

Rebecka Karlsson-Lod
rebecka.karlsson-lod@vgregion.se

Om Naturbruksskolan Uddetorp
Naturbruksskolan Uddetorp ligger strax utanför Skaras tätort och erbjuder naturbruksprogrammet med inriktning mot lantbruk. Här finns lantbruksdjur som kor och får, stora arealer jordbruksmark och en gedigen maskinpark. På Uddetorp finns också Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) och Naturbruksförvaltningens vuxenutbildningscentrum. Naturbruksskolan Uddetorp är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen som bedriver utbildning på gymnasie-, vuxen- och yh-nivå samt utvecklingsverksamhet inom naturbruk på flera platser i regionen.