Arla och Smakis hakar på ”Operation: Rädda bina”

Naturskyddsföreningens satsning ”Operation: Rädda bina” har inspirerat människor över hela landet att göra räddningsinsatser för våra vilda bin. Nu går Arla och Smakis in och backar upp det viktiga arbetet.

Bina är livsviktiga för vår matproduktion – men våra vilda trädgårdsmästare är hotade. En tredjedel av Sveriges vilda biarter är på väg att försvinna. Genom ”Operation: Rädda bina” uppmanar Naturskyddsföreningen människor att vända trenden tillsammans genom att göra räddningsinsatser för bina över hela landet. Målet är att minst 10 000 räddningsinsatser ska genomföras i år och det ser hoppfullt ut. Redan nu har över 3 000 insatser rapporterats in på www.räddabina.nu.

Nu hakar även företag på och vill stödja arbetet för bina, bland andra Arla och Smakis. Från början av juni börjar de sprida information och tips på mjölk- och fruktdryckspaket om hur vi alla kan hjälpa till. De 100 miljoner Arlapaketen och 30 miljoner Smakis-förpackningarna kommer förhoppningsvis att inspirera till ännu fler räddningsinsatser. Som att göra om en del av gräsmattan till äng, plantera bivänliga blommor eller sätta upp ett vildbi-hotell. Och – inte minst – att köpa ekologiskt och skippa bekämpningsmedel.

– ”Operation: Rädda bina” är på sätt och vis avgörande för att vi ska kunna tillverka Smakis. Inga bin – Ingen Smakis. Så enkelt, eller allvarligt, är det ju faktiskt, säger Mats Lindberg, VD på Smakis.

Arlabönderna har bland annat sedan tre år tillbaka gjort extra insatser på sina gårdar med projektet Blommor för bin. Det betyder att gårdarna upplåter en halv hektar för att odla blommor.

– Det känns bra för oss på Arla att stötta projektet ”Operation: Rädda bina” eftersom det är avgörande för mjölkproduktionen att insekter och växter lever i ett nära samspel, säger Åse Arnbratt, ansvarig hållbar mjölkproduktion på Arla Sverige.

Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, ser positivt på att företag går in och stöttar satsningen.

– Genom att företag och organisationer backar upp och sprider ”Operation: Rädda bina” i sina kanaler har vi möjlighet att nå ut till många fler än vi hade kunnat göra annars.

Läs mer här: www.naturskyddsforeningen.se/radda-bina/foretag

Presskontakt:
Lisa Persson
Presskommunikatör
Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se