Byt kläder med varandra

Den 6 april 2019 är det dags för Sveriges största klädbytardag.

Det är tioårsjubileum för Naturskyddsföreningens klädbytardag 2019. Målet är att slå rekord med flest klädbyten någonsin i Sverige.  Alla är välkomna att anordna eller besöka klädbytardagens arrangemang.

Förra året bytte 44 000 plagg ägare i Sverige. Om man räknar med att dessa plagg ersatte inköp av nya plagg blev miljönyttan stor. Insparade resurser blev: 33 ton kemikalier, 304 ton koldioxid och 43 000 kubikmeter vatten.

Här finns all info om hur det går till att anordna eller besöka en klädbytardag. Arrangemangen runt om i landet fylls på efter hand:

www.naturskyddsforeningen.se/klädbytardagen

Bifogad illustration är fri att använda med text:”Illustratör: Erica Jacobson”

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen
070 794 04 07, eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se

För miljöns skull: Byt kläder med varandra!
Naturskyddsföreningen