Carolina Klüft ny projektledare på Naturskyddsföreningen

Carolina Klüft kommer att börja som projektledare för miljö och hälsa på Naturskyddsföreningen.

-          Nästan alla miljöfrågor har en koppling till vår hälsa. Det handlar om allt från att dålig stadsluft försämrar barnens kondition till hur vår mat påverkar jordens klimat. Jag är övertygad om att Carolina Klüft kommer att kunna hjälpa oss att bättre integrera föreningens arbete med hur det påverkar vår kropp och hälsa. Hennes erfarenhet av att sätta upp och nå konkreta mål är något som är särskilt viktigt för oss som arbetar i en folkrörelse, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I sin roll som projektledare kommer Carolina att i första hand ingå i det löpande operativa arbetet med 2013 års huvudkampanj om ekologisk mat och global livsmedelsförsörjning. Även andra projekt som rör hälsa kopplat till klimatförändringar, miljögifter och närnatur kommer att involveras.

Parallellt med detta fortsätter hon sina universitetsstudier i freds- och konfliktforskning.

-          För mig är det här en fin och bra möjlighet att bredda både mina kunskaper och mitt engagemang. På Naturskyddsföreningen kommer jag att kunna jobba i globala nätverk med bland annat vårt personliga ansvar för hållbarhetsfrågor. Jag hoppas också att kunna bidra med mina erfarenheter från min tidigare idrottskarriär, säger Carolina Klüft.

En längre intervju med Carolina Klüft finns att läsa på www.naturskyddsforeningen.se Hon är också intervjuad av Karin Thunberg i söndagens Svd.

Carolina Klüfts kommer att delta i Naturskyddsföreningens höstkonferens den 23 november. Hela programmet finns här:

Bifogat finns webbanpassad pressbild som är fri att använda. För högupplöst bild, kontakta presskontakt.

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Kristoffer Talltorp, press/opinionsbildare, 070-925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar och påverkar beslutsfattare - lokalt, nationellt och globalt. Klimat, skog, miljögifter, hav, sjöar och vattendrag samt jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval och verkar för en hållbar konsumtion.Välkommen att bli medlem, engagera dig eller skänk en gåva. Tillsammans gör vi skillnad.Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00 www.naturskyddsforeningen.se