Filmer om allemansrätt på arabiska, persiska och dari

Nu finns filmer om allemansrätten på arabiska, persiska och dari. Filmerna är framtagna av Naturskyddsföreningen och deltagare i föreningens verksamhet ”Schysst”. De är en del i arbetet med att inspirera fler ungdomar och familjer som inte bott så länge i Sverige att gå ut och uppleva naturen.

Inom verksamheten ”Schysst” har Naturskyddsföreningen under flera år arbetat med olika aktiviteter för att sprida kunskap om vad man kan och får göra i naturen. Allemansrätten innebär en unik möjlighet, men också ett ansvar för hur man beter sig. ”Schysst” var från början ett projekt för att nå ungdomar, men har vuxit ut till att också omfatta familjeverksamhet.

– Det känns väldigt roligt att vi fått möjlighet att göra de här filmerna. De har en viktig funktion att fylla för att inspirera fler att komma ut i naturen och känna vilken frihet och vilket ansvar som allemansrätten ger oss, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– I ”Schysst”- verksamheten har vi under flera år märkt vilket stort engagemang det finns hos såväl ungdomar, som vuxna och barn. De vill dela med sig och sprida sin kunskap om vad man får och inte får göra när man är ute i naturen. Det finns en hel del tryckt material om allemansrätten, även på olika språk, men det har saknats lättillgängligt och inspirerande filmmaterial på andra språk än svenska, berättar Dena Gevarez, Naturskyddsföreningens chef för "Schysst".

Filmerna har gjorts med stöd från Naturvårdsverket och vänder sig till unga i åldrarna 13-20 år samt till familjer som är relativt nya i Sverige. Produktionen är gjord tillsammans av och med ungdomar som deltar i Naturskyddsföreningens ”Schysst”-verksamhet. De flesta ungdomar som syns i filmerna kommer från Eskilstuna.

Filmerna är producerade dels under en vandring på en av etapperna i Ostkustleden, utanför Oskarshamn, när ungdomarna besökte Naturskyddsföreningen i Döderhult, dels har filmerna producerats i Eskilstunas närområden och reservaten Årbyskogen och Vilsta.

Den arabiska familjefilmen, liksom den arabiska ungdomsfilmen, utgår från två olika dialekter av det arabiska språket, syriskt och irakisk dialekt. Valet av blev naturligt eftersom majoriteten av dem som deltar i filmerna talar dessa dialekter.

I den andra ungdomsfilmen blandas persiska och dari. Språken är relativt lika varandra och att använda båda i en och samma film, blev en naturlig lösning.

>Se filmerna här
>Läs mer om Naturskyddsföreningens verksamhet Schysst

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se

Snabbfakta

Nu finns filmer om allemansrätten på arabiska, persiska och dari. Filmerna är framtagna av Naturskyddsföreningen med stöd från Naturvårdsverket.

Citat

Det finns en hel del tryckt material om allemansrätten, även på olika språk, men det har saknats lättillgängligt och inspirerande filmmaterial på andra språk än svenska.
Dena Gevarez, Naturskyddsföreningens chef för "Schysst".