Granskning: Blåslampor och bromsklossar i EU-politiken 2014-2019

Idag lanserar Naturskyddsföreningen rapporten Blåslampor och bromsklossar – Granskning av de svenska EU-parlamentarikernas miljöinsatser 2014 – 2019”. Den visar på stora skillnader mellan de svenska EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå under den gångna mandatperioden. En handfull parlamentariker har utmärkt sig som pådrivande miljöröster, medan andra utgjort bromsklossar för miljöpolitiken.

Rapporten kartlägger hur de svenska EU-parlamentarikerna röstat i 32 av de mest centrala miljöomröstningarna under mandatperioden, som spänner över en bredd av viktiga miljöfrågor. Tusentals inlägg, ändringsförslag, betänkanden och yttranden från de svenska parlamentarikerna har också granskats. Utifrån röstbeteende och samlat miljöengagemang får varje parlamentariker ett miljöbetyg: Utmärkt, Bra, Okej eller Dåligt.

• Utmärkt miljöbetyg. Dessa politiker har röstat bra för miljön och varit mycket aktiva inom miljöpolitiken: Linnéa Engström (MP), Jakop Dalunde (MP), Jytte Guteland (S) och Malin Björk (V).
  • Bra miljöbetyg. EU-parlamentarikerna från Feministiskt Initiativ, Centerpartiet samt övriga representanter för Miljöpartiet och Socialdemokraterna får ett bra miljöbetyg för sina insatser i parlamentet.
  • Okej miljöbetyg: EU-parlamentarikerna från Liberalerna har röstat bra för miljön i drygt hälften av omröstningarna, men i övrigt visat ett mycket begränsat engagemang för miljöpolitiken.
  • Dåligt miljöbetyg: Samtliga EU-parlamentariker från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna får ett dåligt miljöbetyg. SD och KD får en delad sista plats.

– Valet till EU-parlamentet den 26 maj är ett viktigt val för miljön. Vår granskning visar att det går att göra mycket för miljön som enskild EU-parlamentariker. Det är dags att de folkvalda från samtliga politiska partier visar att de tänker förvalta det stora ansvar som åligger på dem - att driva en politik som säkrar ett tryggt liv för alla, på en frisk planet, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Världen står inför en oerhörd uppgift som kräver höga ambitioner och resolut agerande från våra folkvalda. EU måste växla upp rejält för att få en miljöpolitik som svarar mot de enorma utmaningar som våra samhällen i Europa står inför. Vad EU gör de närmaste fem åren avgör vår framtid, säger Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Läs hela rapporten här.

Bilaga: Fotomontage "Bäst och sämst för miljön". Illustration: Gustav Kruse.

Presskontakt:

Anna Havula, press- och PR-chef Naturskyddsföreningen
anna.havula @naturskyddsforeningen.se, 0708 703 700

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se