ICA säljer utrotningshotad ål

ICA:s interna regelverk förbjuder handlarna att sälja utrotningshotade djur. Trots det visar en stickprovskontroll som Naturskyddsföreningen genomfört att en rad ICA-butiker runt om i landet säljer den utrotningshotade ålen.

-          Vi har undersökt svenska butikskedjor under flera år och de flesta har plockat bort ålen. Det är mycket positivt. Men framförallt inom ICA envisas vissa handlare med att bryta mot de egna reglerna. Det vittnar om att ICA inte förankrar sina regler särskilt väl och att de lurar sina kunder, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen besökte eller ringde upp ett antal butiker runt om i landet och bad att få köpa ål. Ett antal butiker uppgav att de inte sålde ål eftersom den är hotad, vissa till och med avrådde oss helt från att köpa ål. Ett antal ICA-butiker svarade däremot att de sålde ål.

-          Nu är det dags för ICA att på allvar ta itu med de lokala handlare som slirar på ICA:s affärsmoral och rykte genom att sälja utrotningshotade arter. Deras agerande drabbar andra ICA-handlare som avstår från att sälja ål och i förlängningen bidrar de till att ålen uppgraderas från akut hotad till utdöd, säger Mikael Karlsson.

Hela undersökningen finns bifogad

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Ål på ICA PM

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se