Naturskyddsföreningen och Way Out West lanserar kampanj för att klimatmaxa politiken

På festivalen Way Out West i Göteborg sjösätter i dag Naturskyddsföreningen ihop med arrangören en kampanj för att klimatmaxa politiken. På festivalens storbildsskärmar kommer en ny kampanjfilm att visas.

-          Vi vill visa politikerna att väljarna inte är några jättebebisar. De allra flesta kommer inte att grina om politikerna klimatmaxar politiken, vi kommer bara att hylla dem. Vi kommer att applådera storsatsningar på tågtrafiken, solceller och cykel. Way Out West är en av Sveriges största festivaler och har visat att det är smart att gå före i klimatarbetet. Vi hoppas att den insikten nu sprider sig till politiken, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Kampanjen är en del av Naturskyddsföreningens satsning på riksdagsvalet och kommer sedan även att fortsätta efter valet för att se till så att klimatpolitiken blir en central del av politiken oavsett regering.

Way Out West har från början visat ett stort engagemang för hållbarhet och miljöfrågor. Festivalen serverar bara vegetarisk mat, minimerar energiåtgången och ger sina besökare rabatt på tåget.

Kampanjfilmen lanseras i sociala medier och på festivalområdet. Hela filmen finns att se på länken nedan:

Kampanjfilmen har tagits fram i samarbete med filmmakarna Bold Faces. De har tidigare arbetat med Naturskyddsföreningens kampanjfilmer med Klara Zimmergren,  Timbuktu samt Anders och Måns. Denna gång har Shima Niavarani lånat ut sin röst som speaker.

Projektgrupp:

Animering: Johan Toorell

Manus: Jenina Dahlberg och Johan Toorell

Speaker: Shima Niavarani

Musik: Britta Persson

Ljud: Red Pipe

Läs mer om kampanjen på www.naturskyddsforeningen.se/klimatmaxa

På festivalen och under kampanjen kommer människor att uppmanas att visa sitt stöd genom att ”X:a” på olika sätt. Alla foton samlas under taggen #klimatmaxa och visas sedan för politiker.

För mer information:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00