Odlade tropiska jätteräkor är fortfarande ”Anti-Scampi”

Nu börjar ASC-certifierade odlade jätteräkor dyka upp i butikerna. ASC, Aquaculture Stewardship Council, miljömärker odlade fiskar och skaldjur. Men certifieringen av odlade jätteräkor har så stora brister att Naturskyddsföreningen fortfarande uppmanar konsumenter att säga nej och hålla fast vid ”Anti-Scampi”.

Naturskyddsföreningen har nu i många år uppmanat konsumenter att skippa odlade jätteräkor på tallriken, eftersom odlingarna ställer till stora miljöskador och negativt påverkar lokalbefolkningens möjligheter till försörjning. Många av Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationer i räkodlarländerna är starkt kritiska till odlingarna.

– Tyvärr kvarstår i dagsläget flera problem i de certifierade tropiska jätteräkodlingarna. ASC-märkningen till trots, kommer fodret i odlingarna sannolikt att under flera år att komma från ohållbart fiske. Det är ett vilseledande budskap att idag rekommendera produkter som inte håller måttet, säger Sara Fröcklin, sakkunnig, tropiska marina ekosystem och fiske på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen anser att miljömärkning är ett bra system för att vägleda och hjälpa konsumenter. Föreningen tycker också att det är bra att det nu finns två märkningar för odlade fiskar och skaldjur – KRAV och ASC. För fler olika djur, som musslor och laxfiskar, ser föreningen att märkningen kommer att förenkla valet för konsumenterna.

– För oss är det emellertid uppenbart att de tropiska odlingssystemen med jätteräkor helt enkelt inte går att miljömärka i dagsläget. Det finns fortfarande så stora problem att det inte är möjligt att rekommendera produkterna, säger Mårten Wallberg, vice ordförande för Naturskyddsföreningen.

För frågor:
Mårten Wallberg, vice ordförande, Naturskyddsföreningen, 0733746714
Sara Fröcklin, sakkunnig, tropiska marina ekosystem och fiske, Naturskyddsföreningen., 073 691 33 88

Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070-794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se