Pressinbjudan: Invigning av den vitryggiga hackspettens voljär

Välkommen till Skansen och invigningen av den nya voljären för vitryggig hackspett, ett nytt samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Skansen.

För att rädda den vitryggiga hackspetten kvar i Sverige krävs stödutsättning av ungar. Nu inleds uppfödning av vitryggar på Skansen. Det har tidigare enbart gjorts på Nordens Ark. Nu får ännu fler chans att se den ovanliga vitryggen och lära sig om vitryggens förutsättningar och livsmiljöer. Voljären innebär att Skansen inleder ett helt nytt samarbetar med Naturskyddsföreningen.

Var?
Skansen

När?
15 september klockan 11.00

Program:

• Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande och Tomas Frisk, chef för den zoologiska avdelningen på Skansen, presenterar projektet och inviger voljären med högtidlig bandklippning.
  • Fotografering och intervjuer
  • Lunch

Voljären med vitryggiga hackspettar är en del i arbetet för att rädda den i Sverige utrotningshotade vitryggiga hackspetten. Skansen planerar att senare också bygga ytterligare en anläggning för vitryggar. Förhoppningsvis kommer hackspettarna på Skansen att få ungar som kan slussas ut i naturen genom Naturskyddsföreningens försorg.

Flera anläggningar för vitryggig hackspett finns sedan länge på Nordens Ark. Snart kommer även Järvzoo att ansluta till projektet.

Inom projekt Vitryggig hackspett pågår också ett omfattande samarbete mellan Naturskyddsföreningen, flera skogsbolag och andra markägare för att hitta strategier för att lyckas med att bevara och återskapa lövskog som är en nödvändig biotop för de vitryggiga hackspettarna.

De svenska lövskogarna har minskat kraftigt de senaste hundra åren, vilket är ett problem för många arter. Den vitryggiga hackspetten lever i samma miljö som drygt 200 andra hotade arter - sällsynta svampar, lavar, mossor, insekter och fåglar.

>Läs mer om vitryggig hackspett  på Naturskyddsföreningens webbplats

För praktisk information, inträde till Skansen och eventuell lunch, skicka anmälan till:
Christina Hamnqvist, pressansvarig, Skansen, 0729 83 79 55
christina.hamnqvist@skansen.se

För information om Projekt vitryggig hackspett:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 224 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se