Pressinbjudan: Välkommen till Naturskyddsföreningen rikskonferens ”Det våras för landsbygden!” i Åre

”Det våras för landsbygden!” hålls i Åre den 22-24 maj. Carolina Klüft, Annie Lööf och Jon Henrik Fjällgren kommer alla till konferensen, liksom framtidsminister Kristina Persson, Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl och generalsekreterare Svante Axelsson. Naturskyddsföreningen ungdomsförening Fältbiologerna ordnar en miljöfestival ”Ta makten!” som en del av helgens fullspäckade program

Plats: Holiday Club i Åre

Tid: 22-24 maj 2015 (utflykter ordnas även den 25 och 26 maj)

Under en fullspäckad helg i Åre ger Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna i samarbete med Naturskyddsföreningen, både en miljöfestival där unga får verktyg att förändra världen och föreningens rikskonferens för deltagare från hela landet. Carolina Klüft, ledamot i Naturskyddsföreningens styrelse är konferencier, Annie Lööf medverkar i ett samtal om landsbygdspolitik. Framtidsminister Kristina Persson och författarna Po Tidholm och Stefan Edman medverkar också.

Naturskyddsföreningen anordnar rikskonferensen vartannat år, när föreningen inte har riksstämma. Syftet är att ge tid till diskussioner om både angelägna miljöfrågor och hur föreningen kan arbeta. Konferensen är också en viktig mötesplats och inspirationskälla för deltagarna från hela landet.

Jon Henrik Fjällgren underhåller deltagarna med en konsert på lördagskvällen. Carolina Klüft, ledamot i Naturskyddsföreningens styrelse är konferencier och Annie Lööf medverkar i ett samtal om landsbygdspolitik.

– I år vill vi vidga perspektivet och nå ut till allmänheten. Alla som är intresserade av natur, miljö och landsbygdens liv är välkomna. Vi ska lyfta både utmaningar, möjligheter och tänkbara konflikter mellan naturvård och en blomstrande landsbygd. Vi vill vrida och vända på klassiska dilemman som mer skyddad skog, mer vindkraft och minskad köttkonsumtion vs behovet av jobb, råvara, förnybar energi och betande djur. Vi är fast övertygade om att landsbygden är oerhört central för att samhället ska klara alla framtida utmaningar, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Naturskyddsföreningen i Jämtland -Härjedalen tillsammans med lokalkretsen i Åre är väldigt glada och entusiastiska över att rikskonferensen hålls här hos oss. Vi har en fantastisk natur att visa upp, både erfarenhet av konflikter runt markanvändning kontra naturvård och många goda exempel på levande bygd och utveckling. Det här ska bli jätteroligt, säger Marie Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningens länsförbund i Jämtland-Härjedalen och ledamot av föreningens riksstyrelse.

Konferensprogrammet innehåller också en marknad med lokala och regionala aktörer, utflykter till regionens fantastiska natur, workshops och föredrag.

Hela programmet bifogas som PDF.

Läs mer om konferensen här: www.naturskyddsforeningen.se/rikskonferens
Mer information om ”Ta makten” finns här: www.tamakten.com

För frågor:
Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070 3578023
Marie Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningens ländförbund i Jämtland-Härjedalen och ledamot av föreningens riksstyrelse, 070 277 66 06
Hannah Wallin, projektledare Rikskonferensen, 0760 33 76 97

För frågor om ungdomsfestivalen:
Rebecka Andersson,
projektledare ”Ta Makten!” 076-2467163
Viggo Stahle, projektledare ”Ta Makten!” 073-0621019
Jenny Hallström, kommunikatör Fältbiologerna, 070-3875755

Linnea Falk, vik pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070 978 61 04