Rekordmånga Klädbytardagar i Sverige – och Norden!

Skaffa ny vårgarderob gratis och utan att tära på jordens resurser. Lördagen den 6 april arrangerar Naturskyddsföreningen årets stora Klädbytardag. På cirka 150 platser landet runt genomförs Klädbytardagen för tionde gången. Arrangemanget har vuxit år för år och är nu Nordens största klädbytardag! I år genomförs den för första gången av Islands Naturskyddsförening. Norge och Danmark deltar sedan tidigare.

Kläder är en viktig del av våra liv. De är inte bara nödvändiga utan kan bidra till trivsel, inspiration och för att pigga upp vardagen. Men att odla bomull och tillverka textilier påverkar klimatet och kräver stora mängder vatten. För att producera ett kilo textilier genereras utsläpp av 28 kilo koldioxid. Samtidigt så är 60 procent av de kläder som en svensk slänger hela och skulle kunna användas igen. Det motsvarar nästan 5 kg per person och år.
Att byta kläder eller köpa kläder på second hand är en glädjande och växande trend. Att köpa nya kläder och skor är en av få konsumtionstrender som inte ökar i Sverige.

Klädbytardagen = Nordic Swap Day

– Det är otroligt roligt att konstatera att Klädbytardagen växer för varje år och att den nu har blivit ett nordiskt event. I år är Islands Naturskyddsförening med för första gången och ordnar klädbyten. I Danmark står initiativet Byttemarked bakom arrangemangen och i Norge genomförs Klädbytardagen på över 120 platser i regi av vår systerorganisation Naturvernforbundet, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

– Om man utgår ifrån att de 14 000 personer som förra året deltog i den svenska Klädbytardagen bytte plagg istället för att köpa nya, så bidrog de tillsammans till att minska vattenförbrukningen med ungefär 40 000 kubikmeter och utsläppen av koldioxid med 300 ton. Att förlänga klädernas liv är en enkel, men viktig miljöinsats.

Fem tips för att förlänga livet på kläderna:

1. Tvätta inte så ofta, ta bort fläckar med lite ljummet vatten och diskmedel, vädra och borsta
2. Lappa och laga – hitta tips på Fixa grejen
3. Ge bort kläderna om de vuxits ur eller om du tröttnat på dem
4. Re-designa plaggen – klipp av ärmar eller ben, sy på applikationer, revär eller roliga
knappar
5. Låt delar/lappar av trasiga plagg få en ny funktion som t ex överkast, trasmatta, grytlapp, eller dockkläder.

>Läs mer om Klädbytardagen
>Här anordnas Klädbytardagen runt om i landet

Använd gärna bifogad bild, ange: Illustration: Erica Jacobson

Kontakt:
Jessica Andreason, projektledare, Klädbytardagen,
jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se 073 944 99 10
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen,
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se 070 794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se

Citat

Naturskyddsföreningen