SM i fågelholk 2019 – här är finalisterna!

Naturskyddsföreningen kan stolt presenter de tio holkar som gått till final i SM i fågelholk 2019. I hård konkurrens bland 544 inskickade holkar har en jury valt ut tio fantasifulla bidrag. Nu kan alla vara med och rösta fram vinnarna: Guld-, silver- och bronsholken.

Här är årets finalister:
1. Skatebird, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
2. Väderholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
3. Skogsholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5b
4. Fladdermus, Unbynsskola, Boden, Klass 6
5. Tuppkam, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
6. Ruggugglan, Västra Skolan, Falun, Klass 8a
7. Granstammen, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
8. Bamse Delux, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
9. Hotell Skogsstugan, Västerhaninge Montessoriskola, Haninge, Klass 6
10. Trulletors Trollhytta, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn, Klass te16b

Holkarna i tävlingen är byggda av skolelever från skolor runt om i hela Sverige. I år slog deltagarantalet rekord med 544 inskickade holkar. Det är elfte året som Naturskyddsföreningen anordnar SM i fågelholk tillsammans med Stockholmsmässan, Skansen och Hasselbacken..

– Tävlingen är till för att inspirera och väcka ungdomars naturintresse. Det är ont om gamla hålträd. Att bygga och sätta upp holkar är ett bra sätt att minska bostadsbristen för de fågelarter som bygger sina bon i hål. Att följa livet i en holk när fåglar flyttar in och får ungar är roligt och intressant för alla åldrar, säger Martin Emtenäs från Naturskyddsföreningens styrelse, som deltagit i den jury som valt finalholkarna.

Där skogsbruk bedrivs, huggs oftast träden ner innan de blir så gamla att de får naturliga håligheter av svampar eller grenbrott. För att det ska bli bra bohål behövs det också hackspettar som hackar ett nytt bohål varje år och lämnar det gamla till andra fåglar som kan flytta in.

De färgglada och fantasifulla holkarna som gått till finalen ska vara gjorda av naturmaterial och ha sådana mått på hål och inre utrymme att de verkligen kan fungera som bon för fåglar. Juryn har också uppmuntrat humor, fantasi och unik design. Förutom guld-, silver- och bronsholken uppmärksammas en klass som gjort stor nytta för fåglarna genom att bygga och sätta upp många ”vanliga” holkar. De får tävlingens specialpris.

Webbomröstningen startar direkt efter presentationen av holkarna, den 19 mars klockan 10.00 och stänger 12:00 söndagen 24 mars. Klockan 15 presenteras vinnarna på Nordiska trädgårdar på Stockholmsmässan.

>Rösta på din favoritholk

>Här finns fria pressbilder för media

>Läs mer om varför det behövs fågelholkar i "Hål och holkar åt fåglarna"

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se

Citat

– Tävlingen är till för att inspirera och väcka ungdomars naturintresse Det är ont om gamla hålträd. Att bygga och sätta upp holkar är ett bra sätt att minska bostadsbristen för de fågelarter som bygger sina bon i hål.
Martin Emtenäs