Spiken i kistan för avverkning i Änokdeltat

Högsta förvaltningsdomstolen har nu sagt sitt. Det blir ingen avverkning av den värdefulla skogen i Änokdeltat. Domstolen slår fast Kammarrättens dom som uppgav att Skogsstyrelsen gjort fel som medgett tillstånd till avverkning i det värdefulla skogsområdet Änok. Kammarrätten beaktade de höga naturvärden som finns i området och slog fast att skogsvårdslagen ska hindra en sådan typ av avverkning. Ett tillstånd till avverkning skulle vara oförenligt med intressen som är av väsentlig betydelse för naturvården.

-          Det här är ett principiellt betydelsefullt beslut och viktigt för naturvärdena i de fjällnära skogarna. Naturskyddsföreningen har visat på Skogsstyrelsens bristfälliga tillämpning av skogsvårdslagen och nu har Högsta förvaltningsdomstolen gett föreningen slutligt rätt, säger Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen.

Områdena för de planerade avverkningarna är belägna på vardera sidan om Änokdeltat i Kvikkjokk i Luleå älvdal i direkt anslutning till naturreservaten Kamajokk och Kvikkjokk-Kabla fjällurskog.

-          Området håller höga och unika naturvärden. Inventeringar har visat ett stort antal fynd av rödlistade, hotade och starkt hotade arter, många knutna till olikåldriga skogar som varit orörda en lång tid. Fjällskogarna utgör landets sista riktigt stora intakta naturskogsområden och har bevarandevärden av europeiska mått, säger Jan Terstad, avdelningschef skog och naturvård.

Den planerade avverkningen rör gammal naturskog, rik på månghundraåriga träd. Den har höga naturvärden i form av nyckelbiotoper och rödlistade arter. Områdena ligger dessutom inom ett obrutet, väglöst vildmarksområde av riksintresse för naturvården och för det rörliga friluftslivet. En avverkning skulle innebära stora och irreversibla skador på landskapsbilden i den säregna och natursköna miljön längs Kamajokk.

-          För föreningen har det hela tiden stått tydligt att avverkningarna är oförenliga med intressen som är av väsentlig betydelse för naturvården - enligt skogsvårdslagen är det därmed inte möjligt att tillåta de sökta avverkningarna. Högsta instans har nu slagit fast att Skogsstyrelsen har tillämpat lagen fel. Detta visar på vikten av att myndighetens beslut kan prövas i domstol, säger Joanna Cornelius, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23

Jan Terstad, avdelningschef skog och naturvård, 070-311 60 13

Joanna Cornelius, miljöjurist Naturskyddsföreningen, 070-462 55 15

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar och påverkar beslutsfattare - lokalt, nationellt och globalt. Klimat, skog, miljögifter, hav, sjöar och vattendrag samt jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval och verkar för en hållbar konsumtion.Välkommen att bli medlem, engagera dig eller skänk en gåva. Tillsammans gör vi skillnad.Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00 www.naturskyddsforeningen.se