Tio år med ”Schysst” – väcker ungdomars naturintresse i Skellefteå

Under tio års tid har Naturskyddsföreningens ungdomsverksamhet ”Schysst” ökat engagemanget för natur, miljö och hållbarhet bland Sveriges unga. I Skellefteå har verksamheten funnits i tre år och hundratals ungdomar har deltagit i naturaktiviteter. Välkommen till Schyssts tioårsjubileum på lördag och hör mer om vad som gjort metoden framgångsrik.

Naturskyddsföreningens ungdomsverksamhet Schysst firar tio år i sommar och det vill vi uppmärksamma. Under de tio år som verksamheten funnits har vi lyckats öka miljöengagemanget, självkänslan och lusten att vara ute i naturen hos unga som föreningen haft svårt att nå ut till.

I Skellefteå har Schysst funnits i tre år och under den tiden har hundratals ungdomar engagerats. Bara i år har drygt 350 personer gjort någon typ av naturaktivitet tillsammans med Schysst – som att laga mat i naturen, rida, paddla, åka på cykeltur, promenera i naturreservat eller bergsklättra. Ungefär 50 av dessa har blivit ”naturambassadörer”, vilket innebär att man visat ett extra stort engagemang och tagit initiativ till egna aktiviteter i naturen för familj och vänner.

Schysst har inspirerat tusentals ungdomar över hela Sverige att börja se naturen som en självklar mötesplats. En av de ungdomar som engagerat sig är Mohammad Sarvari.

Schysst betyder allt för mig. När jag fick avslag från migrationsverket kände jag mig fruktansvärt ensam. Jag är här utan min familj och det har varit jättetufft – men Schysst ändrade på det. Jag fick komma ut i naturen och jag fick vänner. Schysst blev och är numera min familj, säger han.

Dena Gevarez, chef för Schysst, känner sig stolt över vad verksamheten har lyckats åstadkomma.

Schysst skapar inte bara ett intresse för naturen, utan erbjuder också unga en arena där de genom delaktighet får ökad lust till samhällsengagemang. Under våra friluftsaktiviteter diskuterar vi olika frågor som deltagarna tycker är viktiga, det kan handla om politik, ekonomi, religion, miljö och samhälle. Verksamheten har bidragit till att stärka unga som upplevt maktlöshet till att våga tro på sina förmågor och engagera sig i samhällsfrågor, säger Dena Gevarez.

Schysst tioårsjubileum i Skellefteå – öppet för allmänheten!
När: Lördag den 20 juli.
Plats: Nordanåparken, på Trästocksfestivalen.
Tid: 11.00-16.00
Program: Fest, musik, lekar och quiz. Möjlighet att prata med ungdomar som är aktiva i Schysst.

Kontakt:
Dena Gevarez, verksamhetschef Schysst
08-702 65 02, dena.gevarez@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se