Välkommen till: Presentation av finalholkarna i SM i fågelholk

I år har 477 fantastiska holkar från 69 skolor i 44 kommuner runt om i hela Sverige kommit in till SM i fågelholk. En jury har valt ut de tio finalholkarna som nu presenteras. Juryn har uppmuntrat fantasi och rolig design, men holkarna ska också fungera som hem åt riktiga fåglar. Bristen på gamla träd med bohål är stor i naturen. Holkar bidrar till att minska fåglarnas bostadsbrist.

När: Tisdag den 19 april, klockan 10-11
Var: Utomhus på Skansen, intill Lillskansen, framför Ordenshuset
Medverkande: Representanter för tävlingsjuryn: Naturskyddsföreningens vice ordförande Mårtan Wallberg och Minou Moon Fältbiologernas ordförande.

Skansen bjuder på fika.

Naturskyddsföreningen arrangerar SM i fågelholk för åttonde året i rad. I år har 477 fantastiska holkar – fler än någonsin tidigare – kommit in från 69 skolor i 44 kommuner runt om i hela Sverige. Vinnarholkarna röstas fram via webben och av deltagarna på mässan Nordiska trädgårdar på Stockholmsmässan 21-24 april. Där vinnarholkarna också koras den 24 april.

> Läs mer om SM i fågelholk

Kontakt:
Per Bengtson, projektledare, Naturskyddsföreningen, 08-702 63 22, 070-946 88 51
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 224 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se