Kista Science Tower

Besluten klara för NCC att bygga Sveriges högsta kontorshus - Kista Science Tower Mellan Kistas arbetsområde och bostäderna startar NCC i sommar bygget av Stockholms, och Sveriges högsta kontorshus. I går, måndag, fattade samtidigt Stockholms kommunfullmäktige och NCC styrelse de avgörande besluten. Med 32 våningar, 156 meter högt och drygt 41 000 kvadratmeter kontor blir Kista Science Tower ett landmärke och symbol för Kista - Sveriges främsta utvecklingsområde för forskning och utveckling inom mobiltelefoni och IT. Kista Science Tower kommer att länka samman Kistas idag åtskilda bostads- respektive arbetsplatsområden. Utöver kontor innehåller byggnaderna service, restauranger samt en konferensanläggning, en friskvård/motionsanläggning och en utsiktsvåning. Totalt kommer ungefär 2 500 människor att arbeta här. På måndagkvällen fattade kommunfullmäktige i Stockholms stad med bred majoritet det avgörande beslutet om detaljplanen som medger bygget. Samtidigt fattade NCCs koncernstyrelse beslut om investeringen i detta miljardprojekt. - Till skillnad från mängder av tidigare projekt som innehållit höga hus, och som försvunnit eller kraftigt beskurits under planeringsprocessen har Kista Science Tower mött lovord och positiva omdömen, berättar Erik Eken, chef för projektutveckling inom NCC Fastigheter. Det är uppenbart rätt att bygga ett hightech-hus som landmärke mitt i Sveriges hightech-centrum. Syftet är att Kista Science Tower inte bara skall utmärka sig genom sin höjd över marken. - När vi genomför ett så extraordinärt projekt som Kista Science Tower skall de också visa det yppersta i alla avseenden, säger Hans-Olof Olsson, regionchef NCC Fastigheter Stockholm. I detta projekt kommer vi att förverkliga spetsteknik inom IT, säkerhet, energi- och miljöteknik samt vår uppfattning om hur framtidens arbetsplatser ser ut. Kista Science Tower byggs direkt vid Kista Centrum och tunnelbanestationen. Sammanlagt består Kista Science Tower av sex huskroppar varav den högsta når 32 våningar, drygt 130 meter plus cirka 30 meter höga master. Som jämförelse kan nämnas att de tidigare högsta husen i Stockholm, Skattehuset och Söder Torn vid Medborgarplatsen och Globen är alla 85-90 meter höga. Övriga huskroppar i Kista Science Tower blir mellan 7 och 11 våningar höga. Fasaden i det högsta huset blir helglasad och de övriga byggnaderna får olika fasadmaterial som puts och trä. Sammantaget skapas 750 parkeringsplatser varav många kommer att kunna användas av besökare till Kista Galleria. Bygget startar till sommaren, första inflyttning planeras till 2002 och projektet är färdigbyggt ytterligare ett år senare. För ytterligare information vänligen kontakta: Hans-Olof Olsson, Regionchef, NCC Fastigheter region Stockholm Telefon: 08-7503172, Mobil: 070-5240099, e-post:hans-olof.olsson@ncc.se Erik Eken, Chef Projektutveckling, NCC Fastigheter region Stockholm Telefon: 08-7503180, Mobil: 070-6210724, e-post: erik.eken@ncc.se Per Fransson, Projektchef, NCC Fastigheter region Stockholm Telefon: 08-7503162, Mobil: 070-6905271, e-post: per.fransson@ncc.se På projektets hemsida www.kistasciencetower.com finns ett stort bildmaterial för nedladdning och VR-filmer som visar hur projektet kommer att utformas. Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00630/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.