NCC bygger del av riksväg 48 i Skaraborg för 245 MSEK

NCC bygger del av riksväg 48 i Skaraborg för 245 MSEK NCC har fått i uppdrag av Vägverket Region Väst att bygga den andra etappen av riksväg 48 mellan Borgunda och Skövde. Uppdraget är en totalentreprenad och är värt 245 MSEK. Etappen som ska byggas är 2,4 km fyrfältsväg och ligger i Skultorp. Av sträckan är ca 700 meter betongtunnel och dessutom ingår byggandet av fem broar i projektet. Betongtunneln passerar under P4s övningsfält och är en förutsättning för att pansardivisionen ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet. Tunnelarbetet är tekniskt komplicerat, med svåra grundläggningsförhållandena på grund av det stora grundvattentrycket. Arbetena inleds i mars och kommer att ta två och ett halvt år, det vill säga vara klart hösten 2005. Totalt beräknas cirka 50 personer att vara sysselsatta i projektet. - Detta är ett projekt som diskuterats under många år. Det är glädjande att det nu blir av och att vi fått det viktiga uppdraget. Vi har den teknik och kompetens som krävs för det tekniskt komplicerade tunnelarbetet, säger Richard Thorpö, avdelningschef på NCC Construction Sverige. Ytterligare information: Richard Thorpö, avdelningschef NCC Construction Sverige, tel 031 771 5460 eller 070 549 1791 Thomas Lidberg affärschef NCC Construction Sverige, tel 0500 44 79 20 eller 070 642 2960 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/28/20030228BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/28/20030228BIT00550/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.