NCC bygger gaslager i Snöhvit-projektet i Norge för ca 700 MSEK

NCC bygger gaslager i Snöhvit-projektet i Norge för ca 700 MSEK NCC har tecknat avtal med det belgiska företaget Tractebel Industry Engineering om att bygga gaslager i Snöhvit-projektet på Melkeöya utanför Hammerfest, Norge. Uppdraget är värt ca 700 MSEK (558 MNOK). Tractebel Industry Engineering leder ett konsortium med belgiska Fabricom och franska företaget Entrepose Contracting som fått kontrakt av Statoil att bygga fyra stora tankar för flytande gas samt tillhörande byggarbeten. NCCs uppdrag för konsortiet är att utföra betongarbetena och tillhörande grundarbeten. Cirka 42 000 kubikmeter betong beräknas gå åt till de fyra betongtankarna. NCC Construction Norge och NCC International samarbetar i uppdraget. Som mest kommer ca 600 personer att vara sysselsatta i NCC-projektet. Uppdraget ska i huvudsak vara genomfört hösten 2004. - Det är mycket glädjande att vi har möjlighet att delta i detta stora nordiska projekt. Samverkan inom koncernen stärker vår konkurrenskraft på den nordiska marknaden och erfarenheter från tidigare liknande projekt kan till fullo utnyttjas på detta sätt, säger Per Nielsen, chef för NCC International Projects. - NCC har framgångsrika erfarenheter av liknande projekt med avancerade betongarbeten, stränga klimatiska förhållanden och ett mycket stort bemanningsbehov över kort tid, säger Espen A. Pay, chef för NCC Construction Norge. Ytterligare information: Per Nielsen, VD NCC International, tel +46 8 585 52153 eller +46 70 218 1838 Espen A. Pay, VD NCC Construction Norge, tel +47 22 98 69 99 eller +47 91 31 05 17 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel +46 8 585 52346 eller +46 70 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på 46 Mdr SEK. Antalet anställda är 25 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00100/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.